Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Filmåret i siffror 2015

Från En man som heter Ove foto: Anders Nicander och En underbar jävla jul foto: Alexander Kallas
Från En man som heter Ove foto: Anders Nicander och En underbar jävla jul foto: Alexander Kallas.

Svenska Filminstitutets rapport Filmåret i siffror publiceras idag. Rapporten visar bland annat att 49 % av filmtittandet nu sker online, samtidigt ökade antalet biografsalonger i Sverige. Den visar också att de nya digitala videotjänsterna sällan bidrar till finansieringen av svensk film.

I Filmåret i siffror ges en överblick av läget för svensk film och filmen i Sverige. Läs om vilka trender som påverkar filmbranschen just nu, vilka filmer publiken väljer, hur förutsättningarna ser ut för bolagen i branschen och vilka exportmarknader som är viktigast för svensk film. Filminstitutet har för första gången Bechdeltestat de svenska filmerna från 2015, det vill säga om det finns minst två namngivna kvinnor som talar om någonting annat än män.

Några nyckeltal för svensk film 2015:

– 46 svenska långfilmer hade biografpremiär, 28 spelfilmer och 18 dokumentärer

– Svensk film lockade 3,4 miljoner biobesök och mer än 73 miljoner tv-tittare i Sverige

– Den svenska marknadsandelen på svenska biografer var 20 %

– Svensk film lockade minst 1,3 miljoner biobesök i utlandet

– Svenska kortfilmer sågs minst 25 miljoner gånger på Youtube

– 36 % av de premiärsatta svenska långa spelfilmerna hade en kvinna som regissör

– 75 % av de långa spelfilmerna klarade Bechdeltestet

– 49 % av det totala filmtittandet i Sverige sker nu online, varav 13 % på illegala sajter

– En genomsnittlig lång svensk spelfilm hade en budget på 19 miljoner kronor

– Det finns 261 produktionsbolag inom svensk filmnäring, men bara 31 bolag hade en omsättning över 18 miljoner kronor

Två utmaningar för den svenska filmen:

– Att få fler bolag som producerar film regelbundet

– Att få de nya digitala videotjänsterna att bidra till finansieringen av svensk film

Källa: SFI.