Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Alexander Graff ny svensk mästare i V8 Thunder Cars på LEMMY 500

Mattias Lindberg, Mikkey Dee, Alexander Graff, Stein Frederic Akre och Freddie Magnusson. Foto: DeltaPhoto.
Mattias Lindberg, Mikkey Dee, Alexander Graff, Stein Frederic Akre och Freddie Magnusson. Foto: DeltaPhoto.

Alexander Graff från Uppsala är ny svensk mästare i V8 Thunder Cars efter att ha blivit femma och tvåa i de två heat som kördes på LEMMY 500 i Ljungbyhed, årets största rock- och racefest. Det var Graffs sjätte försök att vinna titeln, i fjol förlorade han den knappt, den här gången räckte det hela vägen hem.

– Äntligen, det är så vi ska summera det här – äntligen, äntligen, äntligen får den största pokalen ställas på taket på min bil, säger Alexander Graff som kör en Chevrolet Camaro för Memphis Racing.

Graff fick ta emot priset på scenen och gratulerades av Mikkey Dee, trummis i Motörhead, bandet vars legendariske frontman Lemmy Kilmister har fått ge namn åt racehelgen.

– Det var också riktigt fränt, det var kul att få träffa honom och få göra det inför den stora publik som var här. Helt fantastiskt!

Den tidigare mästaren, Mattias Lindberg, gjorde allt han kunde för att hämta in Graffs poängförsprång. I det första heatet slutade han trea och tog in fem poäng, men i det andra tvingades han bryta efter en närkontakt med en konkurrent.

– Jag grattar Alexander jättemycket, jag vet hur mycket det här betyder för honom och han är absolut en värdig vinnare, säger Mattias Lindberg. Själv känner jag att jag har gjort allt jag har kunnat göra den här säsongen, de poäng jag har tappat har legat utanför min kontroll.

Norrmannen Stein Frederic Akre avslutade säsongen på bästa sätt genom att följa upp andraplatsen i första heatet med seger i det andra. Akre slutade därmed trea i SM, en placering bättre än i fjol.

Först att bli vinnare i LEMMY 500 blev dock Freddie Magnusson, Östersundsföraren som har visat upp ordentlig fart mot slutet av säsongen. Efter sex fjärdeplatser var det äntligen dags att ta klivet upp på prispallen och han gjorde det två gånger, först med en seger i det första heatet, sedan genom att bli trea i det andra.

Resultat Lemmy 500, Ljungbyhed

Heat 1

1. Freddie Magnusson, Memphis Racing
2. Stein Frederic Akre, Team Trysil
3. Mattias Lindberg, Bryntesson Motorsport

Heat 2

1. Stein Frederic Akre, Team Trysil
2. Alexander Graff, Memphis Racing
3. Freddie Magnusson, Memphis Racing

Tabell – Svenskt Mästerskap V8 Thunder Cars 2016

1. Alexander Graff 213
2. Mattias Lindberg 184
3. Stein Frederic Akre 180
4. Freddie Magnusson 130
5. Marcus Palnér 116
6. Andreas Ahlberg 110
7. Andreas Wernersson 88
8. Jonas Fors 47
9. Joakim Ahlberg 46
10. Erik Stillman 36
11. Christoffer Bergström 31
12. Andreas Nilsson 16
13. Joakim Forsell 10
14. Toni Persic 8
15. Peter Möller 7
16. Simon Magnusson 7
17. Hampus Lindkvist 4
18. Robert Möller 3
19. Christopher Jarl 0

Mer om V8 Thunder Cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det handlar om muskler under huven och tät racing. För att hålla ned driftkostnaderna och skapa sportsligt rättvisa förhållanden används enhetschassin och enhetsmotorer i V8 Thunder Cars. Motorerna, V8:or på 450 hästkrafter, tillverkas av General Motors racingavdelning och chassit är framtaget och utvecklat av Howe Racing Enterprises USA och Performance Automotive Scandinavia. Deltagarna kan välja mellan tre olika karosser, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. V8 Thunder Cars har i sin nuvarande form existerat sedan 1987 (fram till 2012 under namnet Camaro Cup) men klassens anor sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar Cup, en klass för enbart Chevrolet Camaro-bilar hade premiär. V8 Thunder Cars fick RM-status 2008 och samma år gick man också över till miljöanpassat bränsle från Aspen. Från och med 2013 har V8 Thunder Cars SM-status i banracing.

Källa: V8 Thunder Cars.