Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Kilometerskatten straffar dem som får Sverige att rulla

Foto: Småföretagarnas riksförbund.
Foto: Småföretagarnas riksförbund.

Förslaget att införa en kilometerskatt för alla transporter med tung lastbil är minst sagt ett märkligt förslag som vi ska försöka skapa opinion mot på alla sätt och vis. 24 kronor per mil, så mycket föreslår man att det ska kosta landets åkare att kunna leverera sina varor. Det innebär en förhöjd kostnad på i genomsnitt drygt 100 000 kronor per åkare och år, och har du oturen att driva företag i glesbygden blir det etter värre.

Inte heller är det utsläppen man vill beskatta, utan den körda sträckan, vilket innebär att det inte ens hjälper att uppgradera lastbilsflottan till miljöbilar. Förslaget är ett klassiskt exempel på piska i stället för morot. Regeringen verkar helt enkelt vilja att vi ska sluta transportera saker som skog från Norrland – eller för den delen livsmedel till Norrland. För att välja järnväg är inget alternativ, det finns det nämligen inte kapacitet till.

Straffa inte – motivera i stället

Kilometerskatten var på tapeten redan före regeringsskiftet, lades sedan i malpåse men är nu alltså aktuell igen. Den hann inte bli verklighet till höstbudgeten, men om inget görs så är risken stor att många företag på landsbygden får en rejäl käpp i hjulet hösten 2017. Det får inte ske.

Det slutgiltiga förslaget ska presenteras den 9 december 2016 och till dess måste vi få regeringen att förstå, att en levande landsbygd och ett levande företagarsverige inte skapas genom att straffa dem som får Sverige att rulla. Nej, framåt kommer vi genom att belöna dem som gör det extra bra – till exempel genom att införa en miljöbilspremie för lastbilar. Om inte regeringen ändrar sig måste vi bearbeta oppositionen så förslaget inte röstas igenom i riksdagen.

Leif Svensson
förbundsordförande
Småföretagarnas riksförbund

Källa: Småföretagarnas riksförbund.