Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Hjälp! När ska jag byta till vinterdäck?

vinterdeckbyta60
Foto: Michelin Nordic.

De flesta svenskar byter mellan sommar- och vinterdäck när säsongerna skiftar. Men, det är många som är osäkra på när man ska skifta till vinterdäck – mest osäkra är de yngre bilisterna.

Hösten har kommit och snart ska flera hundra tusen bilister igenom det återkommande däckskiftet mellan sommar- och vinterdäck. Även om de flesta svenska bilister skiftar däck mellan säsongerna så är det många som är osäkra på när den bästa timingen är för att skifta däcken. För när är egentligen den rätta tidspunkten för att byta till vinterdäcken år 2016?

I en SIFO undersökning som Michelin genomförde tidigare i år [1] , svarade 27 procent att de tycker det är svårt att veta när man ska byta till vinterdäcken. Bland de yngsta bilisterna var det hela 41 procent som svarade att de var osäkra på när det var dags att byta däcken, medans var tredje person, 32 %, mellan 30 och 49 tyckte att det var svårt att veta när sommardäcken skulle bytas ut.

– Den goda vanan med att skifta mellan sommar- och vinterdäck är fortfarande inarbetad hos svenska bilister. Det är bra för både den egna säkerheten men också för trafiksäkerheten i stort. Samtidigt ser vi att det varierande vädret gör många osäkra på när man ska byta däcken, säger Marcus Karlsson, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.

– Det svenska vädret och temperaturen kan variera mycket mellan höst och vinter. Det gör det svårt att ge ett exakt datum för när det är bäst att byta mellan sommar- och vinterdäcken på hösten. En bra tumregel är dock att vinterdäcken passar bäst när vägarna är våta och temperaturen sjunker under fem grader, förklarar Marcus Karlsson.

Tar man en titt på svensk väderstatistik betyder detta att bilister klarar sig bäst med vinterdäcken från början av november till mitten av april. I denna perioden är normaltemperaturen nere på under fem grader, och vägarna är statistiskt sett oftare våta, frostbelagda eller snötäckta.

Vad är ett vinterdäck?
Om vintern faller temperaturen, och vägarna blir våta, isiga och snötäckta. Detta ställer särskilda krav på däcken som är den enda kontakten bilen har med vägen. Vinterdäckets utformning och mönster är utvecklat för att ge ett bra grepp på vägen när det är kallt.

I motsats till sommardäckets gummi som blir hårt i kallare temperaturer, med konsekvensen att väggreppet blir sämre, bevarar vinterdäcket både sin elastisitet och mjukhet i kylan. Det förklarar varför vinterdäcket klarar sig bättre på våta, kalla och snöiga vägar.

Vinterdäck definieras av Transportstyrelsen som «Däck särskilt framtaget för vinterkörning och är märkt på däcksidan med märkningen M+S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow».

Vinterdäck är idag dessutom märkt med 3PMSF symbolen, som är en förkortning för ”3 Peak Mountain Snowflake”. 3PMSF är en certifiering som visar på goda egenskaper på snö vid bromsning och acceleration men är i sig inte en tillräcklig märkning för att klassas som ett vinterdäck i Sverige.

[1] Undersökningen genomfördes via en webbenkät av TNS SIFO i början av juni 2016. Totalt deltog 1.00 svenska bilister i undersökningen.

Källa: Michelin.