Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

ICAs reklamfilm firar 15 år

Foto: ICA.
Foto: ICA.

ICAs reklamfilm har visats i 15 år och totalt har nästan 600 avsnitt spelats in av världens mest långlivade reklamfilmskoncept. För att fira att reklamsåpan fyller moppe har de tagit fram en särskild film som tackar de miljontals svenskar som har följt reklamsåpan genom åren .

ICAs reklamfilmer med ICA-Stig och hans butik är världens mest långlivade reklamfilmskoncept. Totalt har ICA tillsammans med reklambyrån King skapat 587 filmer sedan starten 2001. Filmerna ses varje vecka av flera miljoner människor.

– Vissa filmer har engagerat mer än andra. Ett exempel är filmen när Jerry gjorde entré och uppmärksammade vårt initiativ Vi kan mer. Vi fick både ris och ros för att vi hade en skådespelare med Downs syndrom. Idag ifrågasätter ingen det längre. Filmen som nyligen berörde cancer och Rosa Bandet har också skapat engagemang och är en av de filmer som delats flest gånger, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör ICA Sverige.

Genom åren har filmerna fått ett antal utmärkelser, fyra guldägg, ett titanägg och 575 watt i tävlingen 100-wattaren . Reklamsåpan hamnade dessutom i Guinness Rekordbok 2007, efter 250 avsnitt, som den tv-reklam som sänts längst.

– När man fyller moppe är man stor, men har massor med roligt framför sig. Vi ska fortsätta utveckla konceptet och hoppas att vi kan fortsätta väcka debatt och skapa engagemang samtidigt som vi visar erbjudanden med humor och värme, säger Mats Liedholm.

Fasta karaktärer i filmerna är Stig, Ulf, Jerry, Cindy, Sebastian, Abbe och Ebba. Några av gästskådespelarna genom åren har varit Zlatan, Jamie Oliver, Lill-Babs, Camilla Läckberg, Henrik Lundqvist, Måns Zelmerlöw, Markoolio, Arne Weise, Gudrun Schyman, Jill Johnson, och Alice Timander.

Källa: ICA.