Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO stämmer skönhetssajt

Vivamondo är ett företag som säljer kosmetiska produkter på nätet. Men deras försäljningsmetoder har flera allvarliga brister.

Anmälare till Konsumentverket berättar att de inte har fått de beställda produkterna och inte heller pengarna tillbaka. När konsumenter har försökt få kontakt med bolaget har det visat sig mycket svårt och företaget brister även i sin kontaktinformation på webbplatsen. Dessutom marknadsförs flera av hudvårdsprodukterna på företagets webbplats med påståenden som strider mot lagen.

Konsumentombudsmannen, KO, ansöker nu om stämning hos Patent- och marknadsdomstolen mot Vivamondo. KO vill att domstolen förbjuder bolagets nuvarande agerande som innebär att de inte levererar beställda produkter i rimlig tid.

KO pekar också på att bolaget marknadsför krämer med argument som ”återställer ungdomlig hy inom sju dagar” och ”återbygger hudens elasticitet” utan att ha visat något som helst belägg för påståendena. Därför begär KO att domstolen förbjuder bolagets marknadsföring. Förbudet ska vara förenat med ett vite som kan dömas ut om bolaget ändå fortsätter sin marknadsföring.

Kontaktuppgifter till företaget saknas

Företag med nätförsäljning måste ge tydlig information om sin adress, e-postadress och organisationsnummer. Därför vill KO att domstolen också kräver att bolaget publicerar sin kontaktinformation så den är lätt att hitta.

– Konsumenter som har anmält företaget till Konsumentverket har berättat att de har beställt och betalat varor från Vivamondo, men inte fått några. De har inte heller fått pengarna tillbaka. Många uppger att det har varit svårt att komma i kontakt med bolaget. Vi har också sett att konsumenter beskriver samma sorts problem på företagets nordiska Facebooksida, och på omdömessajten Trustpilot använder många ordet bluff om företaget, säger Ida Nyström, processråd hos KO.

Bolaget Vivamondo har sitt säte i Hongkong, men en tidigare dom i Högsta domstolen visar att företaget ändå kan bli föremål för rättslig prövning i Sverige. Det beror bland annat på att bolaget har en svensk webbsida som uppenbarligen riktar sig mot svenska konsumenter.

Källa: Konsumentverket