Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stockholms stad står utan klottersanering sedan en vecka tillbaka

Sedan den 29 mars utförs ingen klottersanering i Stockholms stad. Det är resultatet av att entreprenören med omedelbar verkan har hävt avtalet med Stockholms stad, med motiveringen att trafikkontorets administration av klottersaneringsavtalet varit bristfällig. Nu tvingas staden utföra en direktupphandling som trafiknämnden föreslås besluta om idag 6 april. Utan direktupphandling kommer Stockholm att stå utan klottersanering under en längre tid framöver.

Trafikkontoret anser att ”nu uppkommen situation innebär att det föreligger grund för synnerlig brådska” och att det föreligger ett ”akut behov av omedelbara saneringsåtgärder i Stockholm”.

– Situationen i Stockholm har varit under all kritik under lång tid och det har bara blivit värre. Daniel Helldén har stoppat huvudet i sanden men nu får vi det svart på vitt: staden har inte kunnat sköta den här uppgiften, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

– Kontoret har inte kunnat svara på hur mycket klotter som saneras eller hur garantin följs. Man har med andra ord inte koll på vad som gjorts och beställs. Den yttersta konsekvensen är att vi står utan någon som helst sanering sedan en vecka tillbaka, det får med rätta kallas ett haveri, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

För att kunna sanera mer klotter snabbare föreslår Liberalerna att privata fastighetsägare ska kunna ansluta sig till Stockholms stads klottersaneringssystem. Något sådant planeras det inte för i det nya avtalet.

– Det är otroligt synd att man inte släpper in de privata fastighetsägarna i det kommande avtalet heller. Ur stockholmarnas perspektiv spelar det ju ingen roll vem som äger fastigheten. Fokus måste vara att få bort klottret oavsett var det sitter, säger Patrik Silverudd (L), gruppledare i trafiknämnden.

Fakta:

Ur tjänsteutlåtandet om direktupphandlingen, till trafiknämnden 6 april 2017:

”Trafiknämnden godkände i mars att trafikkontoret under 2017 genomför en upphandling av ny entreprenör för klottersanering från och med den 1 april 2018 eftersom trafikkontoret valt att inte förlänga avtalet med upphandlad entreprenör och detta går ut den 31 mars 2018.

Den 29 mars 2017 hävde trafikkontorets innevarande entreprenör avtalet med omedelbar verkan. Grunden för hävningen uppges bland annat vara att trafikkontorets administration av klottersaneringsavtalet varit bristfällig. Den 4 april hävde trafikkontoret å sin sida avtalet på grund av entreprenörens arbetsvägran då trafikkontoret anser att entreprenörens hävning är ogrundad.”

”Kontraktet innefattar klottersanering av samtliga trafikkontorets anläggningar, vissa anläggningar som tillhör stadsdelsnämnderna, samt stadens skulpturer. Eftersom avtalen hävts med omedelbar verkan har Stockholm inte sanerats från klotter sedan onsdagen den 29 mars.”

”Det föreligger därmed ett akut behov av omedelbara saneringsåtgärder i Stockholm.

Trafikkontoret har samrått med stadsledningskontorets juridiska avdelning och anser att nu uppkommen situation innebär att det föreligger grund för synnerlig brådska.”

Fakta: Statistik om klotteranmälningar

Mellan 2014 och början av 2017 har antalet inkomna anmälningar dubblerats.

Totalt i staden inkom såhär många anmälningar om klotter, via stadens hemsida, Trafik Stockholm och Tyck Till-appen:

2014: 8987 (749/månad)

2015: 9957 (830/månad)

2016: 16276 (1356/månad)

2017: 3112 t.o.m. 1/3 (1556/månad)

Källa: Liberalerna.