Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Millennials intresserade av miljö, Generation Z av sociala frågor och jämlikhet

Bild: SB Insight .

Det finns stora skillnader mellan de olika yngre generationerna i Sverige. Generation Z, som består av ungdomar mellan 10-16 år, värderar sociala frågor högre än miljöansvar. Millennials däremot, ungdomar och unga vuxna mellan 16 och 26 år, är istället mer fokuserade på miljö och klimat. Det visar den studie som SB Insight genomförde under april månad.

Andra intressanta insikter inkluderar:

51% av 10-13-åringarna inom Generation Z har lågt förtroende för företag, de tycker att man ”måste vara på sin vakt”
Tjejer i båda generationerna vill minska sitt köttätande medan killar hellre reser mindre
Millennials tilltalas av företagens visionära budskap, medan Generation Z vill se fakta och realistiska målsättningar.

Studien genomfördes i samarbete med organisationen Ungdomar. 1730 individer mellan 10 och 26 år svarade på webbenkäten under april 2017.

SB Insight är en Insight-byrå med fokus på hållbarhet, varumärke & strategi. Vi arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar och event. Allt för att förse företag med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branschen och det egna företaget.

Källa: SB Insight.