Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Miljöpartiet vill ställa om transportsektorn

Totalt sett står transporternas utsläpp för ungefär en tredjedel av alla Sverige utsläpp. Målet som satts i det klimatpolitiska ramverket är att transportsektorns utsläpp ska ned med minst 70 % till år 2030. Det finns ingen enskild åtgärd som ensam kommer att minska transporternas utsläpp på det sätt som behövs. Istället behövs det en rad åtgärder.

Regeringen har under våren presenterat ett antal åtgärder för att minska utsläppen från transportsektorn. Idag på Miljöpartiets kongress föreslår vi nya förslag som vi vill ska vara med i budgetpropositionen för 2018. Totalt beräknas kostnaden bli 150 miljoner kronor per år.

Miljöpartiets förslag för omställning av transportsektorn:

Ta fram en nationell strategi för elektrifiering och hållbara bränslen med målet att ställa om transportsektorn.
En satsning på snabbladdare längs större vägar. Eldrift är en förutsättning för att bli av med fossilberoendet i fordonsparken. Eldriften har stora fördelar i att det är energieffektivt, inte avger luftföroreningar, minskar buller och tekniskt underhåll och att fordon är billigare i drift. Inom några år kommer betydligt billigare elbilar på marknaden och då krävs det att infrastrukturen finns på plats.
Ett ”ladda hemma-stöd” som är ett stöd som är särskilt riktat till att stötta privatpersoners uppsättning av laddpunkter i hemmet.
Införande av en Eco-bonus eller annat lika tydligt styrmedel för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Eco-bonussystem finns redan i Italien, Norge och Storbritannien och har bidragit till att föra över gods från väg till sjöfart. Eco-bonusen kan innebära att staten går in och betalar delar av merkostnaden när transportköpare använder sjöfart istället för lastbil på sträckor där överflyttningspotentialen är stor. En överflyttning av godstransporter från väg till sjö behövs för att minska transporternas utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar.

Källa: Miljöpartiet.