Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Två visionärer skapar ikoniskt modeplagg

Fotograf: Scania

Världskända modedesignern Bea Szenfeld och legendariske lastbilsbyggaren Svempa Bergendahl har skapat en couture-jacka av återanvända fläktremmar i en hyllning till förare runtom i världen.

Den oväntade duons delade passion för innovation och skräddarsydd design resulterar i en helt unik couture-jacka: The Griffin Jacket. Inspirationen till jackan kommer från den klassiska Scania-gripen. Jackan är tillverkad av 200 meter fläktremmar från Scania och väger hela 12 kilo. 800 bitar har noggrant skurits till formen av fjädrar och sedan sytts ihop.

– Scanias förarjacka är ett ikoniskt och älskat plagg, vilket ligger till grund för att vi initierade det här samarbetet. Jackan är inte bara ett funktionellt plagg, den speglar också i allra högsta grad förarens identitet och individuella stil. Tack vare Svempa och Beas fantastiska insats har vi skapat en spektakulär konceptjacka som en hyllning till alla lastbilschaufförer ute på vägarna,” säger Sophie Haftor, chef för fordonstillbehör och varumärkesprodukter på Scania.

Bea Szenfeld, vars kreationer har burits av bland andra Björk och Lady Gaga, är känd för sin experimentella stil, sina okonventionella materialval och extraordinära kreationer. Szenfled blev ivrig när hon fick frågan om att skapa ett unikt konstverk för Scanias räkning, hon säger:

– Det är ett oväntat, men samtidigt självklart, samarbete. Många av mina projekt involverar just återvunna material, oftast papper och här arbetade vi med att skapa ett plagg av fläktremmar från Scania. Ett väldigt utmanande material att arbeta med, och samtidigt tankeväckande. Det drev oss att tänka om både kring hur man kan använda och återanvända material!”

Svempa Bergendahl, som skapat några av världens mest uppmärksammade utställningslastbilar säger:

– För mig, som på olika sätt har designat och förädlat över 500 Scaniafordon, innebar arbetet med Bea och The Griffin Jacket ett helt nytt arbetssätt med ett annat tempo än jag är van vid. Vi ville tillsammans skapa något som hyllar förarna och ger liv åt det som faktiskt är Scanias essens. Inget symboliserar Scania som gripen, den har vuxit till en ikonisk symbol med fantastisk igenkänning.”

Med inspiration från The Griffin Jacket har Scania även skapat en ready-to-wear-kollektion, där detaljer från jackan går igen i plaggen; den mörka färgpaletten, fjädermönstret och gripen. Kollektionen har skapats med förarna i åtanke och tar utgångspunkt i deras specifika behov och utmaningar som de ställs inför. I kollektionen finns både dam- och herrplagg och en tydlig hållbarhetstanke. Det återspeglas i medvetna materialval som ekologisk bomull, återvunnen polyester och metall. I kollektionen ingår jacka, hoodie, t-shirts och en nyckelring. Scanias mål är att leda utvecklingen mot ett hållbart transportsystem i alla led, och The Griffin Collection är ett första steg.

Det exklusiva coutureplagget, The Griffin Jacket kommer att säljas på Barneby’s onlineauktion, till förmån för den internationella organisationen ActionAid, som bland annat arbetar med att stötta de som drabbas av klimatförändringar. Auktionen av The Griffin Jacket pågår 7-22 november. Det vinnande budet och slutgiltiga värdet på jackan blir officiellt kort därefter.

Källa: Scania