Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Skatteverket slutar skicka utbetalningskort automatiskt – anmäl bankkonto

Skatteverket slutar att skicka skatteåterbäring och andra utbetalningar automatiskt via utbetalningskort. Alla utom dödsbon måste anmäla utbetalningskonto för att få en utbetalning automatiskt. Enklast och snabbast är att anmäla konto digitalt.

Från och med den 22 november behöver alla ha anmält konto för att få en automatisk utbetalning från Skatteverket. Undantaget är dödsbon.

– Utbetalningskort till fysiska brevlådor är inte lika säkert och mottagaren slipper dessutom kostnad för avier. Den som inte har ett bankkonto kan fortfarande få engångsutbetalningar manuellt om man hör av sig till oss, säger Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Ungefär en miljon personer har inte anmält något bankkonto till Skatteverket. Av dem fick cirka 300 000 skatteåterbäring via utbetalningskort i höstas.

– De flesta väntar kanske ingen utbetalning från oss just nu. Men jag rekommenderar ändå alla som inte redan har gjort det att anmäla konto så snart som möjligt. Det är enkelt att logga in med e-legitimation på Skatteverket.se, men det går också att anmäla utan inloggning via bankgirot.se eller via blankett från oss, berättar Eva Bodén.

Efter att konto är anmält tar det en viss tid innan det är godkänt, eftersom Skatteverket kontrollerar med banken att kontot verkligen ägs av den som anmält det. Nytt är att utländskt konto också kan anmälas, men det måste göras manuellt till Skatteverket. Mer information om detta finns på Skatteverkets webbplats.

Eva Bodén vill i sammanhanget varna för falska mejl där mottagaren ombeds att klicka på länkar för att få del av sina pengar.

– Skatteverket skickar aldrig mejl med uppmaning att klicka på en länk för att få sina pengar. Det blir ännu tydligare nu. Från den 22 november sätts pengar automatisk in enbart på mottagarens eget konto, betonar Eva Bodén.

Källa: Skatteverket