javplatform

Gävle Symfoniorkester spelar ​Bachs berömda Air och Anthony Marwood spelar Ades hyllade violinkonsert

Inlagd av on Feb 14th, 2018 Sparad i Kultur. Du kan följa eventuella responser genom RSS 2.0. Både Kommentarer och ping är avstängda

Violinist. Foto: Gävle konserthus

Foto: Gävle konserthus

Johann Sebastian Bachs Orkestersvit nr 3 är ett musikaliskt underverk. I den återfinns också ett av den klassiska musikens mest kända och omtyckta stycken – Air. Vi hör den ofta i olika arrangemang, men här får vi uppleva Air i hela sin magnifika skepnad när Jaime Martín och Gävle Symfoniorkester lyfter Bachs sublimt vackra melodiska linjer till en himmelskt upphöjd musikupplevelse.

Bach skrev fyra orkestersviter och alla består av en rad omväxlande snabba och långsamma danser som var på modet under barocken. I den här tredje och kanske mest kända sviten hör vi förutom Air också Gavott, Bourrée och Gigue.

En stor upplevelse är det också att se och höra den brittiska violinisten Anthony Marwood. Han är inte bara en briljant solist med häpnadsväckande teknik och vidunderligt vacker violinton. Han har också en fenomenal scenisk karisma som gör varje konsert med honom till en minnesvärd händelse. Här spelar han landsmannen Thomas Adès hyllade violinkonsert som skrevs direkt för Marwood och som han också uruppförde vid en konsert i Berlin 2005. Om Adès Violinkonsert skrev tidningen The Guardian att ”Det är tjugo magiska minuter. Första satsens sinnliga virvlar övergår i andra satsens djupa vemod innan vi dras med ut i den tredje och avslutande satsens gränslösa universum.”

En stor inspirationskälla för Adès är ”kvickheten, passionen och intelligensen” hos den franske barock-kompositören och cembalomästaren Francois Couperin, något han har gemensamt med Maurice Ravel som i sin Tombeau de Couperin gestaltar avlidna vänner. Under 1600- och 1700-talen skrevs ofta musik till minnet av en avliden person. Den kallades tombeau, som betyder grav.

Ingen har gjort samma avtryck i den moderna musikhistorien som Igor Stravinskij. Succéskandalerna Våroffer, Eldfågeln och Petrusjka ruskade om Parispubliken, men drar idag fulla konserthus. När balettchefen Serge Diaghilev föreslog att de skulle skapa en ny balett med musik baserad på teman av 1700-talskompositören Pergolesi, tackade Stravinskij först nej. Lyckligtvis ändrade han sig och skapade Pulcinella. Med den här balettmusiken introducerade han Neoklassicismen som sedan kom att dominera hans produktion i flera decennier.

Anthony Marwood
Den brittiske violinisten Anthony Marwood har gjort sig ett internationellt namn som en musiker med en ovanligt kraftfull uttrycksförmåga. Med sin energi och samarbetsvilja har han blivit en eftersökt solist och ledare i orkesterar över hela världen.

Han är sedan 2015 Principal Artisitc Partner hos den lovordade kanadeniska ensemblen Les Violons du Roy, och säsongen 16/17 var han Artist in Residence hos Det Norske Kammerorkester. Som solist har han samarbetat med dirigenter som Valery Gergiev, Sir Andrew Davis, Thomas Søndergård, Gerard Korsten, Ilan Volkov, Jaime Martin och många andra.

Marwood är en uttalad förkämpe för den samtida musiken och framträder vid sidan av den traditionella repertoaren ofta med nykomponerade verk. Bland konserter som tillägnats honom kan man nämna aftonens konsert, Thomas Adès ”Concertric Paths”. Marwood uruppförde verket med Chamber Orchestra of Europe under ledning av tonsättaren och har sedan dess framfört stycket med en rad framstående orkestrar.

Anthony Marwood har en omfattande diskografi innehållande såväl soloverk, kammarmusik och konserter med orkester.

Han senaste inspelning, den 50:e för det brittiska skivbolaget Hyperion, en inspelning av William Waltons Violinkonsert med BBC Scottish Symphony Orchestra, har mötts med lovord från en samlad kritikerkår.

Ytterligare en sida av Anthony Marwoods artisteri är genreöverskridande projekt såsom Academy of St Martin in the Fields sceniska produktion av Stravinskijs “Historian om en soldat”, i vilken Marwood agerar rollen som Soldaten och samtidigt spelar violinstämman.

Född i London fick Marwood sin skolning som violinist för eminenta lärare som Emanuel Hurwitz, David Takeno och Sándor Végh och har mottagit en rad hedersbetygelser för sin konstnärliga verksamhet, senast den Brittiska Imperieorden (MBE) 2018.

Anthony Marwood spelar på en Carlo Bergonzi-violin från 1736.

Bachs Air
Bachs berömda Air och briljante solisten Anthony Marwood i Ades hyllade violinkonsert

Torsdag 15 februari
Kulturhuset Glada Hudik 19.00

Fredag 16 februari
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Anthony Marwood, violin

Ravel Tombeau de Couperin
Ades Violinkonsert ”Concentric Paths”
Stravinskij Pulcinella suite
Bach Svit nr 3

Källa: Gävle konserthus

Kommentarer är avstängda