javplatform

Nu blir det lättare att få i sig D-vitamin – fler livsmedel berikas

Inlagd av on Apr 17th, 2018 Sparad i Inrikes. Du kan följa eventuella responser genom RSS 2.0. Både Kommentarer och ping är avstängda

D-vitamin är ett av få vitaminer som kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som till exempel havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs vitaminnivåerna i flera produkter jämfört med tidigare.

Fisk, skaldjur och berikade mjölkprodukter är bra källor för vitamin D, och även ägg, kyckling och kött innehåller en del av vitaminet. Trots det är det många i Sverige som inte får i sig tillräckligt.

För att det ska bli lättare att få i sig vitaminet har Livsmedelsverket arbetat för att fler livsmedel ska berikas. Nu utökas därför den obligatoriska D-vitaminberikningen så att den omfattar fler produkter än tidigare. Dessutom höjs nivåerna i flera produkter jämfört med tidigare nivåer. Redan i dag är det flera mjölkproducenter som fått dispens att börja berika enligt de nya reglerna.

-Nu när fler produkter berikas blir det lättare att få i sig tillräckligt med D-vitamin, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Särskilda berikningsregler för ekologiska produkter

Ekologiska produkter får bara berikas om det finns krav på obligatorisk berikning för den produktgrupp den tillhör. I och med de nya reglerna blir det obligatoriskt att D-vitaminberika till exempel ekologisk yoghurt, fil och växtdrycker som havredryck.

Fakta om D-vitamin

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från maten för att behålla en tillräcklig nivå av D-vitamin i blodet även under vintern. För personer med mörk hud och heltäckande kläder är det särskilt svårt.

Idag rekommenderas kosttillskott med D-vitamin till följande grupper:

  • Alla barn under två år
  • Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk
  • Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska
  • Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus

Källa: Livsmedelsverket

Kommentarer är avstängda