Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ayurveda upplever ny boom för örtbaserade produkter

Livsmedelsbutik. Foto: Manmeet Singh
Foto: Manmeet Singh

Ayurveda upplever just nu en nyvunnen popularitet i Indien, med nya och äldre varumärken som Fast Moving Consumer Goods (FMCG) som dominerar på marknaden.

Ayurvediska produkter är på väg tillbaka till affärerna och de indiska konsumenterna som hade förlorat kontakten med dem. När det gäller FMCG så fokuserar inget varumärke tydligt på den ayurvediska potentialen. ”Patanja li”, ett indiskt varumärke av ayurvediska växtbaserade och friskvårdsprodukter, har nyligen återuppväckt Ayur Veda-andan bland indierna och bidrar nu med hjälp av överkomliga priser och kvalitet till att det åter är mainstream globalt. Bolaget redovisade för perioden 2016-17 en omsättning på uppskattningsvis cirka 1,6 miljarder dollar.

Förutom ett stort företag så finns det många små och medelstora företag där man försöker att åter ta tillvara Indiens rika arv och genomföra ett starkt varumärkesbyggande och marknadsföring och gränsar och få ut produkterna även utanför Indien.

De företag som säljer läkemedel och örtmedicin formulering har utökat sitt sortiment av varor för hemmabruk och har lanserat exklusiva megabutiker också. Bortsett från prisfaktorn, så har hälsosammare livsstil och tillgången till produkter fria från kemiska blivit den nya normen för indiska konsumenter, och då är det ayurveda som de främst vänder sig till allteftersom de inser dess möjligheter. De känner att de går tillbaka till det som är gammalt och beprövat för en hälsosam livsstil. Den globala vågen att anta yoga och en vegetarisk diet har väckt genklang bland ungdomar och har blivit ett mode.

En annan stor faktor är sjukdomar, indierna fick i allt större utsträckning sjukdomar som diabetes, cancer, hjärtsjukdomar etc, och människor är inte nöjda med allopatisk (enligt den gängse läkekonsten)/ kemisk-medicinska behandlingar. De känner sig tillfredsställelse över bandet till naturen och arvet från yogan. En genomgång av data utförd av olika myndigheter uppskattar att den ayurvediska konsumentmarknaden kommer att öka från nuvarande $ 500 miljoner till 1,1 miljarder dollar år 2021.

Indien har en väldigt ung befolkning, över 65 procent är ungdomar, företag bygger upp försäljningsstrategier anpassade för unga människor, såsom  e-handel och sociala medier.

Man kan beteckna dem som en grupp hälsomedvetnamedvetna, new age-konsumenter som vill påverka sitt eget öde genom att gå tillbaka till grunden, eftersom vi ju är människor och härstammar från naturen.