Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fortsatt hög omsättning i restaurangnäringen

Tillväxten i den svenska restaurangbranschen låg still under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Men restaurangernas volymomsättningen ligger kvar på mycket höga nivåer, visar SCB:s Restaurangindex som presenterades idag.

Omsättningsutveckling (volym) i restaurangnäringen, kalenderkorrigerat
förändring jämfört med samma period ett år tidigare

2:a kvartalet 2018 +/- 0,0 %
Rullande 12 månader – 0,7 %

Restaurangernas omsättningstillväxt, rensad för inflation och korrigerad för kalendereffekter, hamnade på +/- 0 % under det andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året, visar Restaurangindex som SCB presenterade idag. Sett över det senaste året har omsättningen minskat med – 0,7 %. De nya siffrorna visar att restaurangernas kraftiga tillväxt de senaste åren har avtagit, men att omsättningen ligger kvar på mycket höga nivåer.

– Även om restaurangernas omsättning fortsätter ligga på rekordnivåer, vittnar flera medlemmar om att det stora bristen på utbildade kockar hindrar tillväxten och är en flaskhals för fortsatt expansion. Kompetensbristen måste lösas, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Skillnader mellan restaurangkategorier

Omsättningsutveckling (värde) i olika restaurangkategorier
förändring jämfört med 2:a kvartalet 2017

Mässor, catering och trafiknära restauranger + 15,0 %
Hotellrestauranger + 13,5 %
Snabbmat + 1,5 %
Café/konditorier – 2,0 %

Skillnaden i tillväxt mellan olika restaurangkategorier är stor. För hotellens restauranger och för kategorin mässor, catering och trafiknära restauranger är tillväxten över 10 % i det andra kvartalet jämfört med samma period förra året. Lägre har den varit för café och konditorier där omsättningen minskat med – 2,0 %.

– Vårens och förommarens fina väder har fått många svenskar att resa längs vägarna för semester på hemmaplan vilket tillsammans med flera stora mässor gynnar den kategorin. Dessutom har tillgången på hotellrum ökat och beläggningen varit hög, vilket vi kan se i den kraftiga uppgången för hotellens restauranger, säger Jonas Siljhammar.

Källa: Visita – Svensk besöksnäring