javplatform

Falu Gruva utvalda att ingå i ny internationell satsning

Inlagd av on Sep 14th, 2018 Sparad i Övrigt. Du kan följa eventuella responser genom RSS 2.0. Både Kommentarer och ping är avstängda

Falu Gruva är en av två platser i Sverige som har valts ut att representera världsarvsområden som resmål i Europa. Foto: Birgitta Wahlberg

Falu Gruva är en av två platser i Sverige som har valts ut att representera världsarvsområden som resmål i Europa. Foto: Birgitta Wahlberg

Falu Gruva har valts ut av Unesco och National Geographic för att lyfta Europas världsarv som besöksmål. Världsarvet Falun är, tillsammans med Drottningholms Slott, de platser i Sverige som marknadsförs på den nya digitala plattformen World Heritage Journeys of Europe.
Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut på en internationell marknad, säger Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva.

Totalt ingår ett 30-tal världsarvsområden i satsningen på den gemensamma plattformen. För att vägleda besökarna är sajten indelad i olika teman, där Falu Gruva ingår i ”Underground Europe”.

– Falu Gruva är en oslipad diamant om man tittar på Europakartan. Här lyfts vi fram tillsammans med stora besöksmål som Saltgruvan i Krakow med en miljon besökare per år, säger Anna Björkman.

Hon tror att platsen, både ovan och under jord, är ett skäl till att Falu Gruva har valts ut i projektet.

– Vi har tusen år av historia på ursprunglig plats och kan erbjuda miljöer från 1600- och 1700-talet även under jord. Vi är en levande historiebok som berättar om Falu Gruvas plats både i svensk och europeisk historia, säger Anna Björkman.

Källa: Falu Gruva

Fakta World Heritage Journeys of Europe

Den nya digitala plattformen visitworldheritage.com omfattar 34 världsarv i 19 länder runtom i Europa.

Två platser har valts ut i Sverige och ingår i olika teman som plattformen är uppdelad i. Falu Gruva (”Underground Europe”) och Drottningholms Slott (”Royal Europe”).

Utöver Falu Gruva lyfts ett tiotal andra besöksmål i närheten fram, exempelvis Carl Larsson-gården, Zornmuseet, Hälsingegårdarna och Sala Silvergruva.

Unesco och National Geographic står bakom satsningen som syftar till att öka medvetenheten om europeiska världsarv och attrahera fler internationella besökare, främst från Kina och USA.

EU-kommissionen stödjer projektet som en del av det Europeiska Kulturarvsåret 2018.

Kommentarer är avstängda