Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Cykeldäckstest – dyrast bäst

Cykeldäck. Foto: Gpmg
Foto: Gpmg

Under december till februari, är halka till följd av is eller snö den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor. Ett sätt att minska risken för en olycka är att investera i ett par dubbdäck. Länsförsäkringar har tillsammans med VTI testat ett antal däck för att vägleda cyklisterna och minska skadorna.

För att kunna rekommendera vinterdäck har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond jämfört olika dubbade cykeldäck. Utöver väggrepp så testades även rullmotstånd och slittålighet av däcken.

– När vi vägt ihop faktorerna har vi dock valt att fokusera på trafiksäkerhet, säger Mari Sparr, forskningsansvarig på Länsförsäkringars forskningsfond, då vårt mål är att minska skadorna.

– Föga förvånande ger dubbdäck på cykeln skarpare grepp på is än däck utan dubb men våra tester visar också att det är stora skillnader i grepp mellan olika dubbdäck, säger Mattias Hjort, däckforskare på VTI

HÄR ÄR BÄSTA DUBBDÄCKEN FÖR CYKEL

Tillverkare Modell Typ av däck Pris, kr Betyg
Suomi Tyres W240 Dubbdäck 590  
Schwalbe Marathon Winter Dubbdäck 549  
Clas Ohlson Innova Dubbdäck 349  
Schwalbe Winter Dubbdäck 399  
Biltema Dubbdäck 299  
Suomi Tyres W106 Dubbdäck 429  
Jula Kenda Klondike Dubbdäck 299  
Suomi Tyres Dubbfritt Vinterdäck 399
Continental Top Contact Vinter Vinterdäck 419
Schwalbe Maraton Plus Sommardäck 429

Observera att de dubbfria vinterdäcken har betydligt sämre isgrepp (och därmed ingen stjärna) än samtliga dubbade däck. Längre ner på sidan kan du läsa mer om hur testet är genomfört.

Finns det några nackdelar med dubbdäck?
Cykeln blir något tyngre och lite trögare. Men det vänjer du dig snart vid.

Hur genomfördes provningen?

Däckens väggrepp på is testades genom bromstester och manövreringstester, så kallade handlingstester, inomhus i en ishall. Fyra olika testförare användes för att fånga upp skillnader i förarbeteende, samt för att få en variation av cyklistens vikt. Däckens rullmotstånd mättes genom utrullningsförsök inomhus. Slutligen testades väggreppet på torr och våt asfalt genom bromstester utomhus. Även antalet tappade dubbar noterades för de olika testerna.

Alla däck testades med samma däcktryck, 4,5 bar, oavsett däckmodell och förarvikt. För bromsning på is genomfördes även tester med olika däcktryck för två av däcken, och för ett av däcken så mättes även rullmotståndet vid olika däcktryck. För att rättvist kunna jämföra däcken behövde de vara av så lika dimensioner som möjligt. Urvalet av däck begränsades därför till en bredd mellan 35 och 40 mm, med en fälgdiameter på 622 mm, det vill säga ett klassiskt 28-tums-hjul till en normal stadscykel.

Källa: VTI och Länsförsäkringar