Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Så ser svenske pilotens chanser ut i VM-finalen

Lätt flygplan flyger slalom mellan höga koner. Foto: Red Bull
Foto: Red Bull

I helgen avslutas mästerskapet i flygracing-VM. Svenske Daniel Ryfa har som siste pilot kvalat in till säsongsavslutningen i Fort Worth, Texas. Ryfa har fortfarande chansen att ta hem mästerskapet i Challenger Class – men marginalerna är små. 

Efter en hel säsong av tuffa och jämna deltävlingar avgörs mästerskapet Red Bull Air Race, sanktionerat som flygracing-VM av internationella flygsportförbundet, den 17-18 november. Över Texas Motor Speedway ska piloterna lågflyga runt en bana på tid, knappt 20 meter över marken, i hastigheter uppemot 400 km/h.

Daniel Ryfa tävlar i utmanarserien Challenger Class och lyckades tidigare i höst knipa åt sig den åttonde och sista platsen till helgens startfält. Det efter en tuff tävlingshelg med dubbla racedagar i Österrike där svensken misslyckades i den ena tävlingen och föll i sammandraget.

Det är en ovanlig situation för den svenske piloten som de senaste två åren har radat upp pallplatser och båda åren slutat tvåa i det prestigefyllda mästerskapet. Den sista deltävlingen i Fort Worth är helt avgörande för att utse vinnaren av Challenger Class. I mästerskapet räknas poängen från de fyra bästa deltävlingarna varje pilot har gjort under säsongen.

– Det blir svårt att vinna mästerskapet, men fortfarande möjligt. Många parametrar måste klaffa och flera av dem kan jag tyvärr inte påverka. Men jag känner mig stark och det finns definitivt finns goda chanser att vinna själva deltävlingen, säger Daniel Ryfa dagarna innan avresan till USA.

Så här ser chanserna ut för titelvinst
För att Daniel Ryfa ska vinna hela säsongen och ta hem titeln som Challenger Cup Champion behöver han inte bara flyga snabbast i helgen. Flera av konkurrenterna behöver sluta en bit ner i starfältet. Om Daniel Ryfa vinner säsongsavslutningen måste Florian Bergér (GER), Kenny Chiang (HKG), Kevin Coleman (USA) eller Baptiste Vignes (FRA) placera sig trea eller sämre för att mästerskapstiteln ska bli svensk. Dessutom får inte Luke Czepiela (POL) bli bättre än fyra.

Om Ryfa slutar tvåa är hoppet om mästerskapstiteln 2018 ute för den svenske piloten.

Detta är Red Bull Air Race och Challenger Class
Red Bull Air Race är den mest avancerade flygutmaningen i världen och räknas som världens snabbaste motorsport. Kombinationen av hög hastighet, låg höjd och extrem manövrering gör att bara världens mest exceptionella piloter får tävla.

Formatet innebär att piloterna flyger en cirka 6 km lång bana på tid genom ett antal 25 meter höga portar, så kallade ”air gates” i tyg, fyllda med luft. Markörer på portarna visar om piloten måste passera horisontellt eller vertikalt. Snabbast tid på två varv i banan vinner.

Tävlingen består av två klasser: huvudklassen Master Class och supportserien Challenger Class. I den sistnämnda tävlar tio lovande piloter från hela världen i identiska tävlingsplan för att hämta erfarenhet och förbättra sina färdigheter. Allt för att en dag ta steget upp till Master Class.

Helgens racingbana i Fort Worth, USA. Foto: Red Bull Content Pool.

Källa: Red Bull