Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Slipp ångest på Black Friday, satsa på White Monday

Människor stressar fram på en gata. Shoppa lugnt och välj gärna second hand. Foto: Max Plunger
Shoppa lugnt och välj gärna second hand. Foto: Max Plunger

Den 23 november är det återigen dags för Black Friday – dagen som inte alls går ihop med de senaste klimatrapporterna. Men i Sverige har över 110+ företag, organisationer & influencers skapat en motpol till dagen, för att visa på alternativ till nykonsumtion. WWF, Naturskyddsföreningen och Cradlenet är exempel på organisationer som står bakom kampanjen White Monday.

Under hösten har flera rapporter släppts som visar att vi har max elva år på oss att hålla
oss under 2-gradersmålet i Parisavtalet. IPCC:s klimatrapport och WWF:s Living Planet
rapport visar på en tydlig koppling mellan vår överkonsumtion och överlevnaden för allt
liv på jorden. Dessutom har YouGov i november genomfört en undersökning som visar
att mer än var tredje svensk känner stress, ångest eller avsmak inför Black Friday*.

 

Lösningen är White Monday, som infaller den 19 november, måndagen innan Black
Friday. Kampanjen tar avstånd från den överkonsumtion som Black Friday medför, och
visar istället upp mängder av alternativ till nykonsumtion. På hemsidan www.whitemonday.se

finns mängder av erbjudanden på reparation, second hand & hyra av varor. Det gör det lätt för konsumenter att hitta alternativ som inte tär på miljön.

– White Monday är ett utmärkt tillfälle att informera om de negativa konsekvenser som den ökade konsumtionen kan leda till – dels i form av klimatutsläpp, dels allvarlig påverkan på djur och natur på jorden. Det är också en unik chans att förklara att du som privatperson kan göra skillnad, genom att exempelvis köpa kvalitet som håller och begagnat eller dela inköp med grannar, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

En regel för företag att få delta i White Monday är att de måste avstå Black Friday.
Under måndagen kommer samtliga deltagare sprida budskapet i sociala medier under hashtagen #whitemonday. Håll utkik efter bilder på vitdekorerade butiker, vitklädda medarbetare och filmer som publiceras i de medverkandes kanaler.

– Vi blir inte lyckligare av mer prylar som står och samlar damm i våra hem, det visar allt fler studier***. Det som däremot gör människor lyckligare är att uppleva saker med familjen, och tjänster som ger oss mer tid i vardagen. Upplevelser och tidssparande tjänster borde därför ha högre status i vårt stressade samhälle, istället för en ännu mer högupplöst platt-TV eller ny mobil, säger Elin Bergman, ordförande för det cirkulära ekonominätverket Cradlenet.

 

White Monday lanserades första gången 2017. I år arrangeras White Monday av den ideella föreningen Medveten Konsumtion tillsammans med grundaren av kampanjen, Henning Gillberg. Med i kampanjen finns över 110 företag, influencers och organisationer från olika branscher. Se hela listan på www.whitemonday.se.

Källa: WWF