Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Analystjänsterna: 24-30 procent fejkföljare på svenska Twitter-konton

Fotograf: Shutterstock. Falsk reklam allt vanligare fenomen
Fotograf: Shutterstock. Falsk reklam allt vanligare fenomen

Digitala och sociala medier har länge haft problem med bedrägerier i form av fejkkonton och botar. Men hur mycket är egentligen fejk? Sveriges Annonsörer granskade följarna till 300 stora och inflytelserika svenskar på Twitter. Det här kom de fram till.

Debatten om fejkprofiler och botar har varit igång ett tag. Och fastän de globala plattformarna säger att de tagit tag i frågan och raderat miljontals konton, kvarstår problemet. Men hur mycket är egentligen fejk?

De beslöt sig för att djupdyka i ämnet och statistiken hos Twitter, då plattformen har en del av sin trafik öppen för granskning.
De samlade ihop en lista bestående av 300 twittrare i Sverige, några av de största och mest inflytelserika. Sedan köpte vi premium-versioner av två tredjepartstjänster (Twitteraudit och fakers.statuspeople) vars funktioner är att gå igenom profilers Twitter-följare och ge statistik på hur mycket av ens följarbas som är fejk. Verktygen tar Twitter-följare för en användare och beräknar en poäng för varje följare. Denna poäng baseras på antalet tweets, datum för den sista tweeten och förhållandet mellan anhängare till vänner. Verktyget använder sedan dessa poäng för att avgöra om en viss användare är riktig eller falsk. Poängmetoden är inte perfekt, men det är ett bra sätt att berätta om någon med många anhängare sannolikt har oorganiska eller bedrägliga följare.

Ena verktyget, Fakers.statuspeople, visar på 30 procent fejkföljare i snitt per Twitterprofil bland dessa 300 profilerna. Det andra verktyget, Twitteraudit, visar på 24,44 procent fejk i snitt. Vissa profiler hade betydligt mer, uppemot 70 procent fejk, medan andra bara hade några procent.

– Frågan om hur mycket som är fejk online har gått varm senaste tiden. Som annonsör vill man nå äkta människor med ett äkta engagemang och jag tror att vi måste bli än mer kritiska till datan vi får och verkligen följa upp om det är riktiga individer som sett våra budskap eller om det är botar eller fejkföljare, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Ta del av hela granskningen här.

Källa: Sveriges Annonsörer