javplatform

Motormännen: Dags att byta till sommardäck

Inlagd av on mar 14th, 2019 Sparad i Övrigt. Du kan följa eventuella responser genom RSS 2.0. Både Kommentarer och ping är avstängda

Essingeleden. Foto: Tage Olsin

Foto: Tage Olsin

Medlemstidningen Motors sommardäckstest visar på riktigt bra resultat. Av 16 testade däck är två riktigt bra och alla är godkända. Bäst i test blir Bridgestone Turanza T005, tätt följt av Vredestein Sportrac 5 och på tredje plats Michelin Cross Climate+.

– Priserna varierar mellan 400 och 800 kronor men testet visar tydligt att det billigaste däcket bara håller hälften så länge som det dyraste. Det blir alltså ingen besparing om man går ner i pris, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Inget däck har underkänts på något av alla de moment som ingår i testet. I år är det däckdimension 185/65 R15 som har testats. Testet utförs i samarbete med tyska Adac och flera andra europeiska motororganisationer, vilket gör att det är mycket omfattande.

Motormännens tips för val av sommardäck
När du ska köpa nya däck, ta del av oberoende däcktester för din bils däckdimension. Var beredd att lägga en slant, däck som presterar riktigt bra kostar ofta mer än halvbra däck.

Däckmärkningen visar tre olika faktorer: hur däcken påverkar bränsleförbrukningen, däckens bromssträcka på våt vägbana och den ljudnivå däcket avger. Märkningen varierar mellan A och G, där A är det bästa betyget. När det gäller däckens påverkan på bränsleförbrukningen är skillnaden mellan klass A och G i en normalstor bil 0,5 liter/100 kilometer.

När du byter däck
Vi rekommenderar att man byter sommardäck när mönsterdjupet är 3 mm, även om lagen anger minsta mönsterdjup till 1,6 mm på sommardäck.

Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktrycket. Kom ihåg att ha högre däcktryck ifall bilen har full last.

Om du sätter på ”gamla” däck ska de bästa däcken sitta på bakhjulen. Då minskar risken att råka ut för en sladd.

Stor skillnad mellan sommar- och vinterdäck

Använd inte vinterdäck året runt. Sommar- respektive vinterdäck har helt olika gummiblandningar, och egenskaper anpassade efter temperatur. Ett dubbfritt vinterdäck ska inte användas på sommaren! Gummit är allt för mjukt, det slits mycket snabbare och bromssträckan blir längre.

Källa: Motormännen

Kommentarer är avstängda