Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Europas största konsumentval har kommit till Sverige

Shoppingcenter. Foto: Holger.Ellgaard
Foto: Holger.Ellgaard

Ett internationellt val, baserat på konsumentens åsikt, vilket ger internationellt erkännande och en plattform för tillväxt.

I år anordnar det största konsumentvalet i Europa, ‘Retailer of the Year’, den första svenska utgåvan. Butikskedjor och webshops tävlar i olika kategorier för att vinna en titel i Webshop Awards Sweden och/eller Årets Bästa Butikskedja. Konceptet ‘Retailer of the Year’, utmärker sig på några viktiga punkter från andra val du kanske redan känner till.

Konsumenterna bedömer. 

Först och främst är ‘Retailer of the Year’ ett rent konsumentval. Det innebär att det inte finns någon förutbestämd jury som bedömer deltagarna. Den faktiska kunden och konsumenten hos alla deltagande butikskedjor och webshops kommer inte bara att avgöra vem som deltar, utan också vem som vinner!

Den svenska konsumenten kommer att betygsätta och granska alla deltagare enligt en fast uppsättning produktegenskaper, vilket gör slutresultatet en perfekt återspegling av konsumentmarknadens åsikt. Vinnarna i tävlingen kommer att vinna, för konsumenten verkligen tycker att de är bäst!

Europeisk plattform på retail marknaden.

Den andra viktiga skillnaden i valet av ‘Retailer of the Year’ är den internationella aspekten – som inte bara tillhandahåller internationell exponering, utan också tillhandahåller en plattform för deltagarna att göra ett namn för sig själva på den europeiska retail marknaden.

De övergripande vinnarna i varje utmärkelse kommer att tävla för den prestigefyllda titeln ‘Retailer of the Year’ som gör det möjligt för den segerrika butikskedjor eller webshops att konkurrera om Europas titel och berömmelse: ‘Retailer of the Year Europe’! Detta gör att valet är mycket intressant för butikskedjor och webshops med internationella ambitioner!

Retailer of the year

‘Retailer of the Year Sweden’ ingår i konceptet ‘Retailer of the Year’, som organiseras i 10 olika länder. Varje år konkurrerar butikskedjor och webshops i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland, Nederländerna och nu Sverige om titlarna i ‘Retailer of the Year’ i sina respektive länder, vilket ger dem möjlighet att skina på internationell nivå och konkurrera om titeln ‘Retailer of the Year Europe’.Några fakta och siffror:

  • Aktiv i 10 olika länder
  • 1,5 miljoner konsumenter har gett 2,7 miljoner recensioner år 2018
  • I genomsnitt 400 butikskedjor och webshops som deltar per land
  • Registrering är gratis
  • INGEN jury, utan konsumenterna bestämmer vem som vinner.