Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Bror Hjorth 125 år

Bror Hjort i sin ateljé. Foto: Bror Hjorths Hus
Foto: Bror Hjorths Hus

Den 22 april är det 125 år sedan konstnären Bror Hjorth föddes.
Födelsedagen uppmärksammas med bland annat tårta och familjeaktiviteter i museet Bror Hjorths Hus i Uppsala. Ett par dagar senare, onsdag 24 ges ett föredrag med 125 bilder av Bror Hjorth på 60 minuter.  

Bror Hjorth (1894-1968) räknas till 1900-talets stora svenska konstnärer. Han var skulptör och målare, och tillika en skicklig tecknare. Hans mest kända verk är Näckens polska vid stationen i Uppsala och reliefen i Jukkasjärvi kyrka.

Födelsedagen uppmärksammas med tårta, specialpris på museets bok om konstnären och med extra familjeaktiviteter den 22 april i Bror Hjorths Hus.

Två dagar senare, onsdag 24 april kl 19, ges ett föredrag med titeln ”Bror Hjorth 125 – 125 bilder på 60 minuter”
Museets intendent, Mattias Enström, berättar om berättar om 125 bilder på Bror Hjorth och hans konst under 60 minuter.

Kort om Bror Hjorth: 

Bror Hjorth (1894-1968) växte upp ett par mil norr om Uppsala. Han fick en sin konstnärliga utbildning i Paris, där han levde och arbetade under hela 1920-talet. Han utbildade sig till skulptör, men kom med tiden att bli lika mycket en målare. Han tog intryck av både äldre och samtida konst och inspirerades hela livet av folkkonst. Särarten i Bror Hjorths konst bestäms just av föreningen av modernistisk skolning med folklig tradition.

Med sitt robusta formspråk och sina starka färger förmedlar Bror Hjorths konst livsglädje. Kärleksmotiv, folktrons näck och huldra och spelmansmotiv är vanliga i hans konst. Han utförde också många verk med religiösa motiv, bl a den stora Laestadiustriptyken för Jukkasjärvi kyrka. Bror Hjorths största skulptur Näckens polska invigdes 1967 utanför tågstationen i Uppsala.

Sitt publika genombrott fick Bror Hjorth i mitten av 1930-talet då hans flera skulpturer censurerades på en av hans utställningar eftersom de ansåg vara för erotiskt utmanande. Det hela ledde till en debatt om konstnärlig yttrandefrihet och Bror Hjorth blev känd för en bredare allmänhet

På 1940-talet fick Bror Hjorth försäljningsframgångar med sitt måleri och i slutet av årtiondet blev han professor i teckning på Konstakademien i Stockholm. Snart kom också de stora offentliga uppdragen. Näckens polska, utanför tågstationen i Uppsala, påbörjades 1951 och invigdes 1967. Samtidigt som arbetet med den stora skulpturen pågick utförde Bror Hjorth också de bemålade trärelieferna för Jukkasjärvi kyrka. Relieferna för Jukkasjärvi kyrka brukar framhållas som avgörande för den stiländring som blir tydlig i Bror Hjorths konst i slutet av 1950-talet. Han började då måla med kraftiga mörka konturlinjer som inramar hela klara färgfält.

Invigningen av Näckens polska, den stora retrospektiva utställningen på Moderna Museet och utgivningen av självbiografin Mitt liv i konsten, samtliga 1967 blev slutpunkten i ett långt konstnärsliv. Bror Hjorth avled i cancer i maj 1968.

Få konstnärshem som blivit museer är så orörda och autentiska som Bror Hjorths Hus. Besökaren kan grundligt lära känna Bror Hjorths konst genom de 250 verk som visas i ateljén och bostaden. Skulptörens verktyg och målarens penslar på arbetsbänken ger besökaren en känsla av att konstnären bara gått ut på promenad med hunden.

Museet ger med sina målningar, skulpturer, reliefer och teckningar en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Källa: Bror Hjorths Hus