Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Flest laddbara bilar i Stockholm, Uppsala och Skåne län

Allt fler vill köra en laddbar bil, och i år väntas andelen elbilar öka till 13 procent av de totala nybilsköpen. Men det är långt kvar tills den totala bilflottan i Sverige har ställt om till fossilfritt. Bara 1,4 procent av bilarna i Sverige är laddbara, vilket motsvarar ungefär 72 000 stycken. – Frånvaron av ekonomiska fördelar när du väljer en begagnad laddbar bil kan vara en orsak, många bilar försvinner till bland annat Norge, säger Ville Semi på Länsförsäkringar.

8 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige 2018 var en elbil eller en laddhybrid.

– Det ger Sverige en tredje plats i Europa när det gäller andelen av nyregistreringarna. Men vi ligger långt efter Norge som toppar listan med 49 procent, säger Ville Semi, skadespecialist på Länsförsäkringar.

Statistiken kommer från Bil Sweden som nyligen gick ut med prognosen att andelen laddbara bilar av nyregistreringarna i Sverige beräknas hamna på 13 procent 2019, 24 procent 2020 och 30 procent 2021. Av Sveriges län är det Stockholm, Uppsala, Skåne, Gotland och Halland som placerar sig i topp av andelen nyregistrerade laddbara bilar 2018.

I Sverige har subventionerna för att skaffa laddbar bil gällt nya bilar. När tjänstebilar och leasingbilar rullat tre år och ska säljas på begagnat-marknaden är de mer attraktiva för norska bilköpare eftersom Norges regering har gjort det enklare att välja laddbara bilar med ekonomiska lättnader som slopade vägtullar och gratis parkering.

– Det är väldigt synd att bilarna försvinner från Sverige, subventioner eller liknande bör förändras så att det blir mer attraktivt även för svenska bilköpare att välja en begagnad laddbar bil, så att de fortsätter göra nytta i vår omställning från fossilt, säger Ville Semi.

Elbilar är fortfarande rejält mycket dyrare än bensinbilar vilket påverkar köplusten och det gör även möjligheterna att ladda bilen. För husägare är det enklare, för de som bor i lägenhet behöver fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen ta beslut om att investera i laddstationer.

– Vi avråder från laddning i vanliga vägg- eller motorvärmaruttag, eftersom de inte är anpassade för den långvariga belastningen som laddning av bil innebär och innebär stor risk för överhettning. Ta därför med kostnaden för en laddbox i kalkylen när du köper laddbar bil, säger Ville Semi.

Låt en auktoriserad elinstallatör inspektera elanläggningen innan du installerar laddbox eller laddstolpe. Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Elektriska kablar och komponenter ska vara fackmässigt monterade.

– Samma gäller förstås för flerlägenhetshus. Låt elinstallatören säkerställa hur mycket ström i fastigheten ni kan använda för elbilsladdning och dimensionera antalet laddplatser efter det.

Snabba laddfakta

• Det finns 71 189 laddbara bilar i Sverige
• 74 procent är laddhybrider och 26 procent elbilar
• Det finns ungefär 7 000 publika laddpunkter i Sverige vilket motsvarar 0,10 stycken ställen att ladda per laddbar bil.

Källor: elbilsstatistik.se och BIL Sweden