På lördag är det dags för det blågula landslaget att kämpa om brons i fotbolls-VM, YouGov har undersökt Svenskarnas fotbollsentusiasm för damfotboll.
De svenska fotbollsdamerna har visat imponerande resultat i årets världsmästerskap, och 2 av 5 (41 %) svenskar har sett en eller flera landskamper. Intresset har varit störst hos de svenska männen, där varannan (50 %) följer fotbolls-VM för damer, medan var tredje kvinna (33 %) tittar.
Intresset för fotbolls-VM för damer är dock inte lika stort som under fotbolls-VM för herrar 2018, där 88 % svarade att de tänkte se en eller flera matcher.
Generellt sett är färre kvinnor än män intresserade av fotboll. Varannan kvinna ser inte alls på fotboll (50 %), medan detta bara gäller var tredje man (30 %). De svenska män som har följt fotbolls-VM för damer har också sett fler matcher med damlandslaget än kvinnorna. Var femte man (22 %) har sett fyra landskamper i årets fotbolls-VM för damer jämfört med var 10:e kvinna (11 %).
I valet mellan herrfotboll och damfotboll är både män och kvinnor överens om att de föredrar herrfotboll. Något fler kvinnor än män vill dock hellre se de svenska damerna. 15 % av kvinnorna föredrar damfotboll jämfört med 10 % av männen.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 24 – 27 juni 2019 har sammanlagt 2008 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.
Källa: YouGov