Ny rapport från Sony kartlägger hur tv:n har påverkat vardagsrummet de senaste årtiondena

Gammaldags vardagsrum. Foto: Sony
Foto: Sony

Sonys rapport ”Evolution of the Living Room” redogör för vilken roll tv:ns storlek har spelat i vardagsrummet och hur streaming-tjänster förändrat hur vi tittar på tv.

Trots förändrade inredningsideal, familjevanor och en ökning av strömmat innehåll utgör den anspråkslösa tv:n fortfarande vardagsrummets hjärta, enligt rapporten Evolution of the Living Room, som baseras på en undersökning där 6000 europeiska konsumenter deltagit och där branschexperter kommenterat resultaten.

Med stöd av insikter från experter som den italienska designduon Stefano Mich och Alessandro de Pompeis, Sonia Solicari, chef för Geffrye Museum of the Home och psykologen Emma Kenny, visar rapporten hur vardagsrummet har utvecklats för att passa våra moderna liv. Rapporten visar också hur vardagsrummet formats av tv:n, som i sin tur också påverkats av denna utveckling.

Resultaten visar att den moderna tv-apparaten nu fullbordar en bostadsyta helt och hållet. Sony XG95 är också den perfekta tv:n för det moderna vardagsrummet och bidrar till att skapa den perfekta filmupplevelse som människor numera förväntar sig.

Rapporten utforskar också det moderna fenomenet ”on-demand” och streamingtjänster, samt varför tv-apparaterna blivit allt större, trots att små bärbara enheter ökat i popularitet. Den ger därför en unik insikt i hur tekniken och samhället påverkat tv-apparatens utveckling.

Vardagsrummets utveckling – från inredning till familjeinteraktion

Sedan den första Sony-tv:n skapades 1960 blev tv:n snabbt en central och integrerad del av vardagsrummet. En tredjedel (32 procent) av den europeiska befolkningen i undersökningen uppger att tv:n är det viktigaste i vardagsrummet, näst efter sofforna de tittar på tv i. Denna trend visar inte heller några tecken på att avta, eftersom 64 procent av befolkningen uppger att de ser lika mycket eller mer på tv nu jämfört med för tio år sedan.

För sextio år sedan kurade familjer ihop sig framför en 8-tums tv-apparat, medan dagens vardagsrum har fått en mer biolik känsla, med tv-apparater på upp till 75 tums storlek, som exempelvis XG95 från Sony.

Stressfri strömning, eller..?

Trots att människor tittar mer på tv nu än någonsin tidigare, med ett snitt på mer än 15 tv-timmar per person och vecka, är ”bästa sändningstid” något som är på väg att försvinna, då bara 6 procent av alla människor tittar på linjär tv. De flesta väljer istället att strömma tv-program eller titta på Play-tjänster i efterhand.

–Tv är inte bara ett medium som gör att du kan njuta av många olika typer av program, säger Emma Kenny, ledande brittisk tv-psykolog och mediekommentator. Den representerar så många olika variabler och når individer på helt unika sätt. Även om samhället har förändrats på ett avgörande sätt från det att tv:n gjorde sitt intåg i hemmet till idag, är många av våra sociala vanor desamma. Vi är fortfarande sociala varelser som uppskattar att spendera tid med våra familjer.

Tumstorleken spelar roll

Trots att små bärbara enheter generellt blivit populära, blir tv-apparaterna allt större. Över en tredjedel av den europeiska befolkningen vill nu ha en tv som är större än 55 tum och 16 procent önskar sig en som är över 65 tum.

–Vi förknippar ägandet av saker som verkligen sticker ut med framgång, säger Emma Kenny. Marknaden för stora tv-apparater har vuxit och det har gjort den till ett konkurrensutsatt område. Om du vill att ditt hem ska vara modernt och att din livsstil ska verka framgångsrik är statussymboler viktiga. Tron på att större är bättre har aldrig varit så påtaglig som den är i tv-världen.

Dagens vardagsrum har transformerats till hemmabiografer, vilket har förhöjt tittarupplevelsen till den bästa någonsin. En säsongsbiljett för att titta på favoritfotbollslaget är inte möjlig för alla av oss, men det är ändå möjligt att få en upplevelse som liknar den att gå på matchen om man har en stor tv-skärm framför sig.

–Denna rapport ger ett ögonöppnande och en nostalgiframkallande inblick i hur vardagsrummet har förändrats under åren, säger Takayuki Miyama, Sonys chef för tv-produktplanering och marknadsföring i Europa. Tv:n har spelat stor roll i denna utveckling och Sony har legat i den innovativa framkanten genom åren med sina tv-apparater, där lanseringen av XG95-tv:n är en viktig milstolpe. Vi vet att tv:n är hjärtat i hemmet och därför vill vi erbjuda den mest mångsidiga modellen någonsin.

Om undersökningen

Undersökningen utfördes av One Poll under april 2019 och omfattar svar från 6000 respondenter i Europa, fördelade på 1000 respondenter från Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland, Nederländerna respektive Belgien.

Källa: Sony