Dressyr på Stockholm Horse Show

Cathrine Dufour. Foto: Olav Holten / pp-press
Cathrine Dufour. Foto: Olav Holten / pp-press

Dressyrtävlingen var det mest kulturella på Stockholm Horse Show. Här gällde det att utföra numret så snyggt som möjligt och musiken var en viktig del utav numret.

Dressyren skiljer sig en del från de andra tävlingarna på Stockholm Horse Show. Här gäller det inte att vara snabb och hoppa högt utan att rida runt på en bana utan hinder så snyggt som möjligt till musik. Musiken är en viktig del av numret. På det sättet påminner dressyr om balett, det är en slags balett för hästar. Det måste vara hårt arbete att få hästarna att göra precis som man vill, till exempel gå i sidled eller utföra något som liknar dans. Hästdressyr är ännu mer kvinnodominerat än balett, av 10 startande var det nio kvinnor och en man. Efter varje nummer, som är cirka fem minuter långt, bedöms de i procent. Av de tio startande var det hela åtta stycken som fick över 80%, så det var ett bra startfält. Det var också många som tog personbästa. Deltagarna bedöms av en jury på 439 personer som kallas ”spectator judging”.

Vinnare blev Cathrine Dufour från Danmark med 89,445%. Hennes nummer hade en hög nivå och ett excellent samspel mellan ryttare och häst. Hennes häst är hela 17 år gammal och det är många som frågat henne om hon inte ska låta hästen gå i pension, men hästen visade tydligt att den har mycket kvar att ge. Tvåa blev Isabell Werth från Tyskland med 89,31%. Hon hade en fantastiskt dansant häst och fick hela 32 tior. Musiken hon hade till sitt nummer lät under första hälften väldigt svenskinspirerad, allra först lät det som en gånglåt och sedan som Svensktoppen. Under andra halvan var det fransk schlager. På tredje plats kom Patrik Kittelman, enda killen, med 86,115%. Hans häst var energisk och det var mycket känsla i numret.