Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Färgfest i VOGUE, The Arab Issue på Fotografiska Stockholm

I Hassan Hajjajs verk fulla av färgprakt, fart och rytmiskt gung är de
marockanska rötterna väl synliga och mixas med uttryck från samtida London.
En konstnär som alltid skapar till musik, gärna ute på gatan.
I VOGUE, The Arab Issue visas flera fotoserier med hans verk, ofta unika ofta med
ramar skapade av allt från cyckeldäck till burkar med arabisk logo.
Titeln anspelar på att när Hajjaj skapar modebilder använder han marockansk
design och sina marockanska vänner samt deras kompisar, inte influgna
modeller från västerlandet. Nåt att tänka på för ett visst stort modemagasin…

När Hassan Hajjaj växte upp i staden Larache i Marocko under 60-talet kom han i kontakt med fotografi på tre olika sätt: Gatufotografer som fotade människor på stan och sedan sålde bilderna till dem, strandfotografer som plåtade strandlivet och snapshots från filmer tryckta på deras affischer. Under denna tid bodde och jobbade hans pappa i London medan familjen var kvar i Marocko, men i början på 70-talet flyttade Hassan, hans systrar och mamma till pappan och det var dags för ett helt nytt kapitel i unge Hassans konstnärliga liv.

– För mig började det när jag som 12-åring nyinflyttad i London ville visa mina kompisar nåt från landet som jag flyttat ifrån. De kom från ställen som Karibien, Brasilien och Indien, platser som var fulla med kulturell tillhörighet som alla kände till; Pelé, samba reggae, calypso, rai-musik med mera. Så jag ville att de skulle veta att jag också kom från ett coolt ställe och skapade prylar, graffiti och scenerier som jag fotograferade med nån lånad kamera. Sånt som var en blandning av det marockanska och det pulserande London vi alla levde i. Men det var när jag 1989 själv köpte en begagnad Pentax från Zak Ove som allt verkligen drog igång, berättar Hassan Hajjaj, idag representerad på bland annat Brooklyn Museum, New York, Los Angeles Museum of Contemporary Art samt Victoria & Albert Museum, London.

Utställningen VOGUE, The Arab Issue på Fotografiska är ett samarbete med Maison Européenne de la Photographie, Paris. Genom att låna, förflytta, byta ut och blanda uttryck, utforskar han frågor om bland annat kulturell appropriering. Vilket innebär att man tar signaler som tillhör en kultur och använder dem i ett annat, på ett sätt som kan uppfattas som förminskande.

– I Hajjajs bildspråk som förenar mode, pop-konst och politik är det marockanska arvet alltid ett närvarande element. Denne självlärde och mångsidige konstnär, främst känd för sitt fotografi, har etablerat sig som en av Marockos mest framstående konstnärer internationellt. Att nu ställa ut honom på Fotografiska känns verkligen spännande, säger Emilie Ackerman, exhibition producer på Fotografiska.

I Hajjajs konst fullkomligt bubblar och sprutar det av färgglädje, livsglädje, mönster, energi, rytm och uppfinningsrikedom. Alla material som tänkas kan med marockanskt ursprung, tillsammans med annat från dagens London, används till en mix som direkt signalerar att här har Hassan Hajjaj, fotograf, artist och sann livskonstnär skapat ett verk. Vare sig det är ett fotografi, en installation och mode med touch av pop art, inredningsdesign eller möbel av återvunna marockanska bruksföremål, bär de tydligt hans signum som gungar av rytm, gärna hip hop och reggae. Ett unikt verk med en ram av till exempel konservburkar med arabiska logos, som direkt fångar din uppmärksamhet och skickar iväg ett glatt smile – men kanske även väcker en fråga.

– Nyfikenhet att prova sig fram och prestigelöst våga göra misstag är fördelar med att vara självlärd. Att beröra, starta diskussioner och samtal, det är nog min främsta drivkraft. Inte så att jag alltid sitter inne på några speciella svar, utan mer att det i en levande kultur behövs just ställas frågor som får oss att tänka efter, ännu en gång, säger Hajjaj som numera bor både i London och Marrakech där han alltid har en butik som fungerar lika mycket som ett skönt ställe för häng.

Det faktum att Hajjaj ofta omnämns som “Andy Warhol av Marrakesh” är typiskt något sådant som det kan vara värt att fundera kring. En sväng till.

– Uttrycket dök upp i en artikel redan nån gång på 90-talet. Å ena sidan är det hedrande att omnämnas sida vid sida med denne legend. Å andra sidan kan det finnas ett visst frågetecken kring att när något från Nordafrika, eller den så kallade tredje världen, ska definieras och lyftas upp behövs det direkt associeras och ges en koppling till en västerländsk succé…

Titeln VOGUE, The Arab Issue anspelar på en upplevelse Hajjaj hade när han som engelsktalande hjälpte en vän i vars hus ett stort modemagasin gjorde en plåtning. Då insåg han att ingen av alla som deltog i form av make up-artister,
modeller, fotografer m. fl. hade något med Nordafrika att göra. Alla var influgna och den vackra bakgården enbart en exotisk back drop. Då bestämde han sig för att göra en egen modeplåtning full av lokala modeller, design och kulturell
kontext. En av serierna som han nu stolt visar på Fotografiska.

– Kultur är ständigt i förändring. Som till exempel detta med att bära slöja. Vilket min mormor inte gjorde, min mamma gör, men inte mina systrar. Symboler förändras beroende av sin kontext, att den är med på vissa av mina bilder kan vara något annat värt att fundera kring.

Fakta Hassan Hajjaj:

Hassan Hajjaj, född i Larache, Marocko 1961, kom till London på 70-talet. Sedan dess flyttar han mellan och arbetar i Marocko och Storbritannien. Lika tydligt influerad av Londons klubb-, hiphop- och reggaescen som sitt nordafrikanska arv är Hajjaj en självlärd mångsidig konstnär som arbetar med porträtt, installationer, performance samt mode- och inredningsdesign. Sedan Hajjaj under sent 80-tal började med fotografi har han blivit en mästare på porträttfoto där han ofta stylar sina modeller som är vänner, musiker, konstnärer eller främlingar. Dessa färggranna och engagerande porträtt kombinerar det samtida modefotografiets visuella uttryck med popkonstens. På samma sätt som hans studioporträtt av afrikanska konstnärer och artister på ett smart sätt ger en kommentar till traditionen kring vad som tolkas som hög-kontra lågstatus, samt effekterna av den globala kapitalismen. Numera ingår både installationer och videoverk i hans produktion.

Hans verk finns representerade i samlingarna hos Brooklyn Museum, New York; the Newark Museum, New Jersey; Los Angeles Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Guggenheim Museum, Abu Dhabi; Maxxi Museum, Rom; the Victoria & Albert Museum, London; the Farjam Collection, Dubai; Institut des Cultures d’Islam, Paris; Kamel Lazaar Foundation, Tunisien; med flera.

2014 belönades han med New York PULSE Prize, 2011 Sovereign African Art Prize, och var nominerad till Jameel Prize 2009.

Källa: Fotografiska