Håkan Hellströms låtskatt blir musikal på GöteborgsOperan 2021

Christina Björklund, vd GöteborgsOperan, Henning Ruhe, konstnärlig chef Opera/drama, Simon Ljungman och Victoria Brattström. Foto: Sören Håkanlind
Christina Björklund, vd GöteborgsOperan, Henning Ruhe, konstnärlig chef Opera/drama, Simon Ljungman och Victoria Brattström. Foto: Sören Håkanlind

Kärlek skonar ingen, som bygger på Håkan Hellströms musik och karaktärer, blir ny musikal på GöteborgsOperans stora scen, med premiär hösten 2021.
– Det är verkligen exalterande och en stor ära, säger Håkan Hellström.

Under ett dygn i Göteborg – från gryning till gryning – får vi följa några av de personer som befolkar Håkan Hellströms musikaliska värld. Ett poetiskt och skitigt drömspel som utspelar sig på platser som Hellström för alltid skrivit in i Göteborgs stadskarta. I Kärlek skonar ingen möts änglar och människor, hopp och tvivel tumlar runt i en musikalisk tornado där kärlek, svek och död samsas med glädjen över att få finnas, en dag till.

– Har ofta sett scener framför mig när låtarna kommit till. Som små filmscener. I de där filmerna spelas rollerna av olika figurer jag fantiserat ihop, kompisar, människor jag mött eller hört om, mig själv också såklart. Gemensamt för allihop är att de sjunger i de där små filmerna. Så musikal känns närmre än vad man kanske kan tänka sig. Det är verkligen exalterande och en stor ära att få vara med om det här. Mirja Unges manus, Simon Ljungmans arrangemang och Victoria Brattströms regi. Och såklart – att självaste GöteborgsOperan sätter upp en musikal på låtarna 2021. En djup bock till alla inblandade från mig. Och en särskild tipp på hatten till publiken. Hoppas att ni diggar. Peace n luv!, säger Håkan Hellström.

Författaren Mirja Unge och regissören Victoria Brattström har arbetat fram berättelsen tillsammans med musikern Simon Ljungman. Victoria Brattström älskar musikalformen och dess unika förmåga att direkt dra in oss i världar bortom vår egen. Hon har vandrat många mil med Hellströms musik i lurarna de senaste åren:

– I mitt förberedelsearbete har jag utvecklat en speciell typ av nördlyssning. Jag drar på mig lurarna och går ut och går, sätter mig i rörelse, och låter musiken föra mig in i de där filmscenerna som Håkan snackar om. Där i gränslandet mellan vardag och magi, när jag går runt i mitt Göteborg, har jag lärt känna Håkans figurer i låtarna. På en lyssningsrunda började plötsligt en annan stor konstnärs karaktärsvärld beblanda sig med Håkans, dramatikern Mirja Unges karaktärer började liksom ”prata” med Håkans och för mig uppstod ett slags starkt syskonskap mellan dessa båda konstnärers världar och landskap. Herregud, vad spännande om de skulle få mötas i en nyskriven musikal i Göteborg, tänkte jag! Där tändes gnistan – nu har vi haft kul, levt och utvecklat den här musikalen tillsammans i några år – och nu fortsätter resan, säger Victoria Brattström.

För Simon Ljungman, sedan många år gitarrist i Hellströms kompband, finns en personlig koppling till att Håkan Hellströms musikaliska universum landar på GöteborgsOperans scen:

– Jag praktiserade på GöteborgsOperan som 16-åring och gick bredvid under dåvarande Kristina från Duvemåla-repetitionerna. Drömvärlden med rummet, orkestern och de sjungande skådespelarna rotade sig djupt i mig då. Ur den fåran öser jag nu med mina vänner i skapandet av vår musikal Kärlek skonar ingen. Dessutom har våra Ullevikonserter ibland känts som musikaler, där låtarna flätas in i varandra till en sammanhållen föreställning, säger Simon Ljungman.

Musiken i Kärlek skonar ingen utgörs av ett pärlband sånger ur Håkan Hellströms 20-åriga musikaliska berättande. Mirja Unge har byggt dialogen utifrån Håkan Hellströms texter och mejslat fram ett antal karaktärer. Här får bland andra Eva, Lena, Fernando och Karl-Johan sceniskt liv och under ett magiskt dygn i Göteborg tvinnas människornas liv in i varandra. Några återser varandra efter många år. Andra träffas för första gången.
​Vi får följa med till Drömmarnas kaj, Röda sten, Azalea, broarna över Göta älv – och över Göteborg vakar hamnkranarna och ett gäng änglar som tar staden i besittning.
​Vem blir du när du svikit en vän? Är du verkligen fri att börja om när allt det du trodde på är borta? Och är det någonsin försent att hitta musiken inuti sig och dansa?

För GöteborgsOperan betyder samarbetet mycket:
​– Det är med stolthet och glädje som vi på GöteborgsOperan ser fram emot att få göra musikteater av Håkan Hellströms helt unika musikvärld. Tack vare en donation från Stena A Olssons Stiftelse för forskning och kultur kan vi erbjuda vår publik en nyskriven musikal i fullformat – av högsta klass och med extremt lokal förankring. Att Kärlek skonar ingen har världspremiär 2021, samma år som Göteborgs stad fyller 400 år, är som att erbjuda vår publik ett varmt, bultande hjärta i present, säger konstnärliga chefen för opera/drama Henning Ruhe och vd Christina Björklund.

Madeleine Olsson Eriksson är ordförande i Sten A Olssons Stiftelse för forskning och kultur:
– Vi är mycket stolta över att kunna bidra till den här musikalen, som är en helt unik satsning av GöteborgsOperan. Baserad på Håkan Hellströms musik blir detta något alldeles speciellt och det känns extra roligt att vi kan medverka till att vårt operahus med den här musikalen kommer att nå många människor långt utanför de vanliga operabesökarna.

VÄRLDSPREMIÄR: September 2021 på GöteborgsOperans Stora scen. Spelas hösten 2021 och våren 2022 på GöteborgsOperans stora scen

Källa: GöteborgsOperan