Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Försäkringbolag protesterar mot MC-olyckor på grund av grus

Landsväg utanför Malung. Fotograf: SMC
Landsväg utanför Malung. Fotograf: SMC

Var fjärde motorcyklist som skadas allvarligt utanför tätort uppger att grus varit en bidragande orsak till olyckan. Det handlar om grus som blir kvar på vägen efter mindre lagningar, grus som dras in på vägen från stödremsor och grus som ligger kvar efter omfattande vägreparationer. Detta är ett område som Sveriges MotorCyklister, SMC, uppmärksammat under många år. Nu slopar SMCs partner Svedea självrisken i olyckor som beror på grus under sommarmånaderna. Det är en åtgärd för att öka uppmärksamheten kring problemet.

Hela sju av tio MC-förare tycker att löst grus på asfaltväg är ett av de största orosmomenten då man kör motorcykel. Det visar Svedeas årliga undersökning bland sina MC-kunder. På frågan ”vad uppfattar du som de största riskerna med mc-åkning” uppger ungefär 70 procent av de tillfrågade ”grus på asfalt”.

– Efter olika typer av vägarbeten ligger ofta mycket farligt grus kvar, många gånger utan varnande skyltning – och det blir inte bättre över tid. Förutom att gruset kan vara livsfarligt för oss hojåkare, innebär det även stora kostnader för försäkringstagaren, försäkringsbolagen och vården, säger Stefan Karlsson, produktchef MC-försäkring på Svedea.

Regelverket för belagda vägar säger tydligt att allt grus från vinterväghållningen ska vara borta i hela landet senast 31 maj. I samband med allt underhållsarbete måste entreprenören först varningsskylta och sedan sopa bort överflödigt grus inom olika intervaller, från 6-48 timmar beroende på åtgärd och väg innan skyltarna tas bort. Regelverket följs tyvärr inte alltid och när motorcyklister råkar ut olyckor till följd av grus som ligger kvar är det inte väghållaren som står för kostnaden.

– Vill man rädda liv och minska allvarligt skadade finns alternativa lagningsmetoder som inte innebär att grus ligger kvar. Det är också möjligt att sopa bort gruset snabbare än idag. Men, då måste väghållarnas regelverk och krav på entreprenörerna skärpas, säger Maria Nordqvist SMC.

Både SMC och Svedea anser att väghållarna bör ta ett större ansvar för de skador som uppstår till följd av löst grus, idag är det är MC-ägaren och försäkringsbolagen som drabbas. Därför har Svedea i ett första steg beslutat att slopa självrisken under perioden 1 juni till 31 oktober. Det är också en signal till makthavarna om att Svedea i framtiden överväger att skicka räkningarna vidare till väghållaren.

– Grusproblematiken leder till allt för många olyckor varje år. Detta gäller inte bara motorcyklister, även mopedåkare och cyklister drabbas. Nu vill vi se en ändring och tillsammans med SMC trycker vi på för en säkrare trafikmiljö för oss hojåkare bland annat genom att börja dokumentera och dela med oss de farliga vägsträckorna, säger Stefan Karlsson.

– Statistik visar att i var fjärde MC-olycka utanför tätort med allvarlig skadad motorcyklist har grus bidragit till att olyckan skedde. Grus på belagd väg ökar halkrisken och motsvarar vinterväglag, vilket ingen MC-och mopedförare är beredd på under sommaren. Svedeas initiativ är mycket bra och SMC hoppas att vårt samarbete kan leda till säkrare vägar och färre olyckor, säger Maria Nordqvist, SMC.

Arbetet med hur rapportering och dokumentation av farliga rullgrussträckor kommer att ske pågår i skrivande stund i Svedea. Resultatet presenteras senare under sommaren.

Källa:

Sveriges MotorCyklister