Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Konsumentval: Att hönsen får vara ute är viktigast

krav
Foto: Krav

När konsumenter köper ägg till påsk är det viktigaste att hönsen får vara utomhus att de har fått äta KRAV-märkt foder och att äggen är goda. Att äggen är billiga är av mindre betydelse. Det visar en nyligen genomförd undersökning som KRAV presenterar idag.

Att hönorna får vara utomhus rankas högst när konsumenterna fick svara på frågan vilka tre saker som är viktigast när de köper ägg till påsk. På plats två och tre följde att äggen ska smaka gott och att hönsen ska få foder som är odlat utan kemiska bekämpningsmedel, det vill säga KRAV-märkt eller ekologiskt foder

– Det är väldigt tydligt att hönsens välfärd och deras möjlighet att gå ut är väldigt viktigt för svenska konsumenter. Det är förmodligen en av de viktigaste orsakerna till att KRAV-märkta ägg är så populära, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Undersökningen visar också att priset har en ganska liten betydelse i jämförelse med hönornas möjligheter att vara utomhus. På topplistan kommer ”prisvärt” som fjärde viktigaste faktor och ”billigt” kommer sist av de sju alternativ som respondenterna kunde välja mellan. Samtidigt svarar 75 procent av konsumenterna, som känner till att det finns KRAV-märkta ägg, att de skulle vara beredda att betala mer för KRAV-märkta ägg.

– Den här undersökningen stämmer överens med det mönster som vi börjar se hos konsumenter. Allt fler upptäcker att man får den kvalitet man betalar för, och därför är det värt att betala för KRAV-märkt mat, säger Johan Cejie.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 4 – 6 april 2014 har sammanlagt 1005 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Källa: Krav