Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

En av fyra vill ha grönare påskbord

Foto: ICA.
Foto: ICA.

Mer grönsaker och mer vegetariskt. Så kommer årets påskbord att förändras enligt 26 procent av de svarande i ICAs senaste kundpanel* där närmare 900 personer svarat på frågor om påskmat och påsktraditioner. Men trots nya inslag står sig äggtraditionen stark, 98 procent har ägg på påskbordet och 30 procent målar äggen.

– Mer grönsaker och mer vegetariska alternativ på påskbordet bekräftar den gröna trenden där alltfler kunder efterfrågar mer frukt och grönt. Tendensen ligger i linje med ICAs satsningar på hälsosamma varor så det är glädjande att se hur efterfrågan slår igenom även i en undersökning om påskmat, säger Malin Eriksson, omvärldsanalytiker på ICA Sverige.

Totalt säger 43 procent av de svarande att påskbordet kommer att förändras i år. Förutom större fokus på grönsaker och vegetarisk mat är det mer ekologiskt (14 procent), mer närproducerat (14 procent) och mer gluten- och laktosfria alternativ (8 procent) som gäller.

Vanligast på påskbordet är äggen som 98 procent har som stående inslag. Därefter kommer sill (90 procent) och påskmust (83 procent). Äggen är inte bara populära utan väljs även med omsorg. Hälften av de svarande tycker det är viktigt att äggen kommer från frigående höns och är svenska. Bara sex procent tycker att ett lågt pris är viktigt.

Resultatet i korthet

Nio av tio firar påsk. Av dem som firar påsk tillbringar nio av tio högtiden ihop med närmaste familjen eller släkt. En av tio firar med vänner.
Nio av tio påskpyntar och av dessa pyntar åtta av tio med påskris.
20 procent inkluderar barnen när de lagar påskmaten.
43 procent säger att de kommer att förändra påskbordet på något sätt i år.
69 procent hämtar inspiration från Facebook när de lagar mat och 44 procent hämtar inspiration från bloggar.

Så många tycker det är viktigt att äggen är

frigående, 52 procent
svenska, 51 procent
färska, 38 procent
lokalproducerade 35 procent
ekologiska, 30 procent
KRAV-märkta, 20 procent
goda, 18 procent
billiga, 6 procent

72 procent är osäkra på vad som skiljer KRAV-märkta ägg från ekologiska ägg.

* ICAs kundpanel består av cirka 2900 kunder som rekryterats slumpmässigt via telefon. Den aktuella undersökningen besvarades av 877 personer och låg ute från den 2 april 2014 till och med den 10 april 2014.

Källa: ICA.