Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny lag om moms vid försäljning av digitala tjänster

www
Foto: Skribentus

Handeln över internet har under lång tid stadigt ökat. Detta gäller både försäljning av nya varor i webbutiker samt begagnade över någon av de många köp- och säljsidorna som går att välja på.  En tydlig trend är även att köp och försäljning av digitala tjänster ökar. Allt fler arbeten går att genomföra på distans vilket gör att säljare och köpare kan sitta i helt olika länder och ändå ha ett gott och nära samarbete.

Än så länge betalas momsen, gällande just digitala tjänster (och varor), i det land där försäljningskontoret för företaget är beläget. Det har gjort att många förlägger det i Luxemburg av den enkla anledningen att momsen för digitala varor endast är 3 procent där. Det kan jämföras med svenska procentsatsen på 25%.

Att företag förflyttar sig till ”lågmomsländer” är något som EU har sett som något negativt och efter utredningar är det nu klart att lagarna kring moms kommer att förändras. Den första januari 2015 träder en ny lag i kraft som säger att momsen ska betalas i det land som köparen befinner sig i.  På så vis blir det kunden som styr momsbeloppet. Att konsumenter i stor utsträckning skulle åka till Luxemburg för att på så vis utnyttja den lägre momssatsen är knappast troligt.

Vad innebär det ?

För företag i Sverige innebär det att de måste redovisa moms i Sverige vid varje försäljning till icke-näringsidkare. Av den anledningen inför Skatteverket en E-tjänst för att underlätta detta. Sker försäljning till ett företag redovisas dessa försäljningar även i en E-tjänst (som tidigare).

Källa:
Skribentus