Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ricciardo vann spännande Ungerns GP med trestoppstrategi

Ricciardo . Foto: Pirelli.
Ricciardo . Foto: Pirelli.

Red Bulls Daniel Ricciardo vann sitt andra GP i karriären och ligger nu trea i VM-tabellen efter att ha segrat i dagens Pirelli-sponsrade Ungerns GP. Efter denna tävling inleds Formel 1-cirkusens årliga sommaruppehåll.

Ricciardo använde en trestoppstrategi med start på Pirelli Cinturato intermediates med grön dekor och sedan tre stints på P Zero mjuka däck med gul märkning. Fernando Alonso i sin Ferrari lyckades hålla andraplatsen före Mercedes Lewis Hamilton som körde upp sig genom fältet efter att ha startat från depån. Båda använde en tvåstoppstrategi med start på intermediates, Hamilton gjorde sedan en stint på de mjuka och en stint på mediumdäcken. Alonso valde det mjuka däcket för sina avslutande två stints, hans sista stopp på 38:e varvet innebar att han fick den mjuka gummiblandningen att hålla 32 varv.

En regnskur strax innan start tvingade teamens strateger att fatta snabba beslut precis när bilarna skulle rullas ut på startgriden. Valet stod mellan start på Cinturato full wets med blå dekor eller Cinturato Intermediates med grön märkning. Efter några försiktiga rekognoseringsvarv beslutade alla förare att välja intermediatedäcket.

En säkerhetsbilsperiod på 8:e varvet – efter att svenske föraren Marcus Ericsson kraschat sin Caterham – ändrade de uppgjorda strategierna och nästan hela startfältet gick i depå för byte till de mjuka slicksen på en snabbt upptorkande bana. McLarens Kevin Magnussen stannade dock ute till 15:e varvet på sina intermediates och hans teamkollega Jenson Button valde att byta till nya intermediates, en chansning som inte gick hem eftersom inget mer regn föll. Engelsmannen slutade 10:a efter att ha legat i ledningen under en kort period.

Eftersom regndäcken användes under racet behövde inte förarna använda de båda slicksgummiblandningarna. Detta ledde till riktigt spännande racing där förarna bytte positioner oavbrutet, inte bara i topp 10, utan även längre ner i fältet. Många olika strategier användes och vid ett tillfälle körda hälften av bilarna med medium och andra hälften med mjuka däck.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery sade efter racet: ”Dagens race på Hungaroring visade hur däckstrategier kan förbättra ett race. Briefen vi fick av arrangörer och team 2011 när vi gick in i sporten är fortfarande giltig och dagens resultat visade hur däck och strategierna kan hjälpa till att producera väldigt spännande tävlingar. Regnet som föll strax före start hjälpte förstås till eftersom teamen tvingades fatta beslut om vilket av regndäcken man skulle starta på. Vi fick se några extremt täta fighter genom hela racet, något som understryker hur viktigt det är att välja rätt strategi och att kunna reagera på förändrade omständigheter. Nu tar Formel 1 sommarledigt efter en första halva som bara kan beskrivas som imponerande för en sport som inlett sin nya era. Vi har också fått visa upp hur bilarna skulle kunna se ut med 18-tumsdäck och vi ser fram mot en intressant andra hälften av säsongen, från Belgiens GP och framåt.”

Pirellis Truth-O-Meter

Vårt tips var att en trestoppstrategi skulle bli den teoretiskt snabbaste lösningen för racet över 70 varv, medan en tvåstoppare skulle ge högre chanser att inte fastna i trafik. Detta baserat på att racet gick på torrt underlag, något som skedde först efter de inledande åtta varven.
Daniel Ricciardo vann till slut efter en trestoppare med start på intermediates och sedan tre stints på det mjuka däcket. Han gjorde sina depåstopp på varv 8, 23 och 54.

Källa: Pirelli.