javplatform

Polymerlera – kommande konstnärsmaterial i Sverige

Inlagd av on Aug 3rd, 2014 Sparad i Kultur. Du kan följa eventuella responser genom RSS 2.0. Både Kommentarer och ping är avstängda

EvaMarie Törnström med ett av sina hästar i polymerlera. Foto:  Mosebacke Konst och Konsthantverk.

EvaMarie Törnström med ett av sina hästar i polymerlera. Foto: Mosebacke Konst och Konsthantverk.

Polymerlera har funnits i ett antal år, men man brukar ange startåret som konstnärsmaterial till 1992. Det var nämligen det året som Nan Roche publicerade tekniker och koncept i The New Clay. Därefter har utvecklingen spridit sig från USA, och nu våren 2014 var det första gången någonsin som världskonferensen för International Polymer Clay Association – Synergy – anordnades i Europa. Deltagarna kom från 29 olika nationer. EvaMarie Törnström var den enda representanten från Sverige.

I USA börjar polymer clay bli accepterat på museer och utställningar har hållits på Fuller Craft’s museum i Brockton, Massachusetts, på Racine Arts Museum i Racine, Wisconsin och Mingei International Museum i San Diego, Kalifornien. I höst öppnar Europas första internationella konstgalleri för polymer clay, Galerie Freisleben i Ûbersee i Tyskland (nära gränsen till Österrike).

EvaMarie Törnström, som driver Mosebacke Konst och Konsthantverk i Östra Harg utanför Linköping tror att polymerlera kommer att bli allt större även i Sverige.

– Dels är det ett så spännande material med så många möjligheter och dels brukar de amerikanska trenderna komma hit så småningom. De flesta som faller för materialet berättar nästan exakt samma historia: Man har en bakgrund av konstnärlig verksamhet inom andra material och tekniker men när man stöter på polymerlera och inser dess möjligheter blir man omedelbart ”fast”.

För EvaMarie började det på flygplatsen i Denver, Colorado våren 2011.

– Hela Colorado är i och för sig ett eldorado för den som är intresserad av konst, kreativitet och konsthantverk. Men det var i en av konsthantverksaffärerna på flygplatsen på väg hem till Linköping som någon slog till mig i huvudet med en hammare. I alla fall kändes det så.

Det som fick EvaMarieatt tvärstanna och dra efter andan var en liten ödla i en teknik som hon aldrig skådat tidigare. Den hade färger och en mönstring som hon inte kunde förstå hur den hade skapats.

– Den lilla ödlan slog an en sträng i mitt innersta och från den dagen (fast jag förstod det inte just då) var jag såld. Sedan dess har jag undersökt och utvecklat mig inom olika tekniker att använda Polymer Clay. Eller polymerlera som vi säger på svenska.

Polymerlera har nämligen en hel mängd spännande egenskaper. Den är formbar i rumstemperatur. Det går att skapa de mest fantastiska toningar och mönster beroende på hur man låter färgerna blandas med varandra – eller inte blandas. När man skapat de former man vill bränner man dem i vanlig ugnstemperatur – 130 grader – och därefter kan leran sandpappras, slipas, borras, poleras, ytbehandlas på många olika sätt.

EvaMarie är medlem av International Polymer Glay Association, prenumererar på europeiska och amerikanska tidningar speciellt för Polymer Clay Artists, är med i Facebook-grupper, köper böcker i ämnet (det finns många på engelska), och samlar oupphörligen på inspiration och erfarenhet.

– Nu söker jag aktivt efter gallerier som vill visa upp polymer clay. Ju mer materialet och teknikerna visas upp desto fler blir vi som kan sporra och inspirera varandra. Och desto mer ökar efterfrågan bland dem som vill ha föremål som skapats i polymerlera.

EvaMarie, som fokuserar på hästskulpturer i polymerlera, planerar också att ordna workshops för intresserade i höst.

– Genom att se och lära slipper man att göra alla de tidsödande misstagen själv. Dessutom är människor som arbetar med polymerlera varma, glada och delar gärna med sig av både sina misstag och utvecklingen av sina tekniker. Målet är att utvecklas, och det gör man bäst tillsammans med andra. Ju fler som möter polymer – antingen genom att de själv arbetar med materialet eller genom att de köper konstverk som skapats i materialet – desto mer ökar intresset.

Att polymerlera är så okänt i Sverige kan bero på att det kan vara svårt att komma över materialet.

– Det finns flera varumärken av polymerlera och en del av dessa säljs i Sverige. Själv föredrar jag Fimo Professional. Men det finns tyvärr ingen återförsäljare i Sverige, så jag får importera själv från Tyskland, vilket kräver en viss framförhållning.

EvaMarie Törnström på Mosebacke Konst och Konsthantverk är en av de få svenska konstnärer som använder polymer som huvudsakligt uttrycksmedel. Och en av de få som har hästar i fokus för sitt skapande.

Källa: Mosebacke Konst och Konsthantverk.

Kommentarer är avstängda