Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fototävling på Instagram: 25 år efter Berlinmurens fall

Berlin
Vinnarbilderna i DZT:s fototävling på Instagram. 1. Järnverket Völklinger i Hütte, 2. Semperoper i Dresden, 3. Brandenburger Tor i Berlin, 4. Leipzig. Foto: DZT.

Fler än 4000 foton på temat “Min sommarsemester i Tyskland – 25 år efter Berlinmurens fall” blev resultatet av den internationella fototävling Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) drog igång på Instagram i mitten av juli. Som del av sin sommarkampanj i olika sociala medier uppmanade DZT under en månads tid Tysklandsresenärer från hela världen att ladda upp sina bästa foton under hashtagen: #germany25reunified på Instagram.

Fotona bedömdes utifrån kriterierna kreativitet, deras relevans för temat ”25 år efter Berlinmurens fall”, hur de lyckades levandegöra motivet och hur de framställde reselandet Tyskland. Fyra vinnarbilder har nu korats av DZT:s jury och belönats med fina resor som pris. Vinnaren får en tvådagars tripp till Berlin med flyg tur och retur samt två övernattningar på Lindner Hotel Am Ku´damm. Med andra priser bidrog Europa-Park Rust, Ringhotels och Deutsches Jugendherbergswerk.

Första pris gick till ett foto av järnverket Völklinger, ett industrihistoriskt arv i Hütte, i förbundslandet Saarland . Andra till fjärde pris gick till foton av Dresdens operahus, Semperoper och foton av Brandenburger Tor i Berlin och av Leipzig.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT ger en eloge till det intensiva arbete som ägnats temat 25 år efter Tysklands återförening inom ramarna för sommarkampanjen.

– Kampanjsidan besöktes av över 30 000 besökare och under kampanjens gång lyckades vi mer än fördubbla aktiviteten bland användarna på vårt Instagramkonto, vilket resulterade i nästan 5000 fler likes. De motiv som lämnats in till tävlingen speglar de förändringar Tyskland genomgått de sista 25 åren och dokumenterar ett modernt och fascinerande land.

Kampanjens alla aktiviteter finns samlade och marknadsförs på temasidan /faszination-einheit och i en särskild Facebook-kampanj.

Källa: Tyska Turistbyråns