Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Regeringens skatt på biodiesel motverkar klimatpolitiken

Foto: Ottolamprecht
Foto: Ottolamprecht

Den skatt som regeringen vill lägga på biodiesel kommer att leda till högre utsläpp av koldioxid och försvåra för de företag som producerar rapsdiesel, liksom fördyra för de många åkerier och bussbolag som idag byter ut fossil diesel mot biodiesel, B100. Det är bakvänd klimatpolitik som innebär att det blir svårare att klara omställningen till en fossilfri fordonsflotta 2030. Det säger Kjell Andersson, näringspolitisk chef på Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

Den lagrådsremiss som regeringen idag lagt överensstämmer i stort med det förslag som lades av regeringen i en promemoria i somras. Skattehöjningen på lågblandad rapsdiesel blir lika stor som man då föreslog, medan skattehöjningen på högblandad rapsdiesel blir något lägre. Istället för en skattehöjning på 2,11 kr/liter vid pump på ren biodiesel blir det en skattehöjning på 1,28 kr/liter. Som skäl för den något lägre skattehöjningen anges att det kommit in kompletterande uppgifter som visar att den så kallade överkompensationen blir mindre än man tidigare trott.

– Systemet är i grunden felaktigt. EU:s statsstödsregler fungerar som en garanti för de fossila bränslenas marknadsdominans. Så fort ett biodrivmedel blir konkurrenskraftigt i förhållande till sin fossila konkurrent är den svenska regeringen skyldig att slå till med en skatt. De biodrivmedel som har den lägsta kostnaden belastas med en extra stor skatt. Det är ett regelverk som bromsar en snabb omställning i transportsektorn och som motverkar en sund konkurrens, konstaterar Kjell Andersson.

– Om svenska politiker vill ligga före resten av EU när det gäller att reducera utsläppen från transportsektorn måste man kräva en ändring av statsstödsreglerna.

Källa: Swebio – Svenska bioföreningen