Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Herb Ritts – Grafisk perfektion av ikonisk modefotograf

In Full Light 21 november - 15 februari. Herb Ritts utställning på Fotografiska.. Foto: Herb Ritts / Fotografiska.
In Full Light
21 november – 15 februari. Herb Ritts utställning på Fotografiska. Foto: Herb Ritts / Fotografiska.

En punktering i öknen blev startskottet för Herb Ritts karriär som en av världens mest eftertraktade modefotografer. Med sitt grafiska bildspråk blev han också en efterfrågad porträttfotograf som fick artister och modeller att sänka garden och vara sig själva. Nu visar Fotografiska In Full Light, en retrospektiv utställning med de berömda ikonbilderna tillsammans med aldrig tidigare visade bilder.

Herb Ritts föddes under Kaliforniens sol, med goda ekonomiska förutsättningar och Steve McQueen som granne i en begynnande kroppsfixerad tid. Han studerade konsthistoria och tog en examen i ekonomi på Bard College, strax norr om New York och började arbeta i föräldrarnas möbelföretag. Han levde ett bekymmerslöst liv utan några utstakade framtidsplaner.

Men en punktering när han och kompisen Richard Gere körde runt i öknen med deras Buick Le Sabre förändrade livet radikalt för Ritts. Han tog slumpmässigt några bilder på en svettig Richard Gere i vitt linne och en cigarett provokativt nonchalant i mungipan när han bytte däck i ett garage i San Bernardino och plötsligt knackade de stora modemagasinen på dörren.

Under det sena sjuttiotalet och början av åttiotalet utvecklade han sitt hantverk och sin estetik. Samtidigt byggde han sitt rykte som kändisfotograf. 1985 ställde han ut sina bilder för första gången i samband med utställningen Working in LA., sponsrad av livsstilsmagasinet Interview. Därefter intensifierades karriären, från modereportage i magasin som Harper´s Bazaar, Vogue, Elle, Vanity Fair och Rolling Stone till musikvideos för bland annat Madonna, Michael Jackson, Jennifer Lopez och Chris Isaac. Han arbetade med modeföretag som Donna Karan, Calvin Klein, Versace och Giorgio Armani. Det fortsatte med internationella reklamkampanjer för Chanel, Lancôme, Revlon och Cartier. Alltid med samma stilistiska virtuositet. Han varvade reklamuppdrag med porträtt, musikvideos och egna projekt och suddade ut gränserna mellan mode, konst och reklam.

Tidens anda var på hans sida. Det fanns en framväxande kroppsfixering och en modevärld som inspirerades av gaykulturen. Herb Ritts utmanade de rådande konventionerna kring kön, etnicitet och sexualitet. Han inspirerades av klassicismens former, men förvaltade vår historia i en modern tappning.

Med en grafisk formfulländad estetik skapade han sitt eget glamorösa universum. Han suddade ut gränserna, visade manliga former och kvinnlig styrka. Han skapade erotiska och sensuellt eleganta arrangemang. Det är kroppsfixerat måhända, men ändå inte stereotypt. Snarare en kärlek till form, färg, harmoni och ljus. ”Jag har alltid haft en förkärlek till ljus, stora ytor och värme som jag abstraherar i mina bilder, jag älskar öknar, hav och monumentala platser”, har Ritts förklarat.

Samtidigt finns ett leende ofta närvarande i Ritts bilder. Det är glimten i ögat och känslor som inte är spelade. Läser man hans egna kommentarer i sin kanske mest berömda bok Notorious upptäcker man en självdistans och avslappnad hållning till alla dessa kändisar som han har porträtterat.

Två dagar efter julafton 2002 avled Herb Ritts i sviterna av AIDS endast femtio år gammal. Ihågkommen som en av 80- och 90-talets stora livsstilsfotografer. Han älskade människor och det syns i bilderna. ”Jag snubblade i princip in i fotografins värld. Jag köpte en liten kamera och åkte på semester och började fotografera mina vänner och jag gissar att jag hade ett öga för bild” har Ritts förklarat sin framgång.

Utställningen är producerad av Fondazione Forma per la Fotografia, i samarbete med Herb Ritts’ Foundation. Den är kurerad av Alessandra Mauro och designad av Jessy Heuvelink, Chefsdesigner på J. Lindeberg.

Källa: Fotografiska.