Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Mark- och Miljööverdomstolen lyssnade på Väsby i Arlandafrågan

arlanda1
Foto: Upplandsväsby kommun.

Idag meddelades domen i Mark- och miljööverdomstolen angående Swedavias miljötillståndsansökan för Arlanda flygplats. Väsbys övertygelse och ståndpunkt under hela processen har varit att det måste finnas förutsättningar för att både Väsby och Arlanda ska kunna fortsätta utvecklas. Domstolen har med sitt domslut i stort sett bekräftat Väsbys ståndpunkt.

Domslutet innebär i korthet att totalförbudet mot de raka överflygningarna över Upplands Väsby efter 2018 ersätts av krav på Swedavia att både utveckla formerna för bullerreduktion i sin flygtrafik samt att endast använda raka inflygningar då säkerheten kräver det och endast i högtrafik. Det innebär att både Swedavia och Väsby fått gehör i domen för sina synpunkter och behov.

-Det är betydelsefullt att Mark- och miljööverdomstolen har lyssnat till våra ståndpunkter och de argument som framförts gällande möjligheten för fortsatt utveckling av Väsby och bostadsbyggande för hela regionens bästa säger Mathias Bohman, Kommunstyrelsens ordförande (S) i Väsby. Allmänna aktörer som myndigheter och kommuner har ett ansvar mot sina medborgare. Jag som företrädare för kommunen Upplands Väsby har tagit mitt ansvar och kämpat för reducering av bullret, fortsätter Mathias. Det känns utmärkt att vi fått gehör.

Domstolen visar respekt med sitt domslut för den komplexitet som samhällsutveckling och miljöhänsyn ofta ställs inför, nu blir viktigt att se till att Swedavia lever upp till de villkor som ställts, säger Per Erik Kanström, oppositionsråd (M) i Upplands Väsby kommun.

Mark- och miljööverdomstolen konstaterar att det finns överflygningsprocedurer som innebär att överflygning av Väsby tätort kan undvikas men att de sällan används. Enligt domstolen borde de kunna användas i lågtrafik mer frekvent än i dag. Domstolen har därför föreskrivit ett villkor som får anses innebära att Swedavia normalt ska använda icke-raka inflygningar för att undvika Väsby tätort i lågtrafik. Swedavia ska dessutom regelbundet informera tillsynsmyndigheten om teknikutveckling som möjliggör icke-raka inflygningar vid Arlanda flygplats. Swedavia ska också utreda möjlighet till bullerreducering över Väsby och Rosersbergs tätorter genom olika bananvändningsmönster och redovisa detta till mark- och miljödomstolen inom ett år, vilket kan leda till ytterligare villkor för flygplatsens verksamhet.

När det gäller krav på Swedavia att vidta bullerskyddsåtgärder har Mark- och miljödomstolen i huvudsak behållit den nivå som mark- och miljödomstolen beslutade om. Upplands Väsby kommun delar domstolens syn på behovet av skarpa krav och noterar att regleringen i flera avseenden går längre än vad Swedavia har ansett är rimligt.

-Domen innebär att Upplands Väsby trots allt kan bygga mer bostäder, bostäder som den snabbt växande Stockholmsregionen är i akut behov av, säger Björn Eklundh, kommundirektör i Upplands Väsby. Ett stort antal människor – boende i Upplands Väsby tätort – kan också se fram emot en bättre boendemiljö ur bullerhänseende, helt i enlighet med de villkor som nu ställts, avslutar han.

Källa: Upplands Väsby kommun.