Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Eldriven linfärja ger 107 ton mindre CO₂ i Hamburgsund

KabeldetaljSaga
Foto: Wikimedia

Trafikverkets färjerederi arbetar med att utveckla en hållbar färjedrift. Ett egenutvecklat system med eldrift via kabel, som infördes på linfärjan i Hamburgsund för drygt två år sen, har minskat halten av miljöpåverkande utsläpp med 90 procent.

Kraven på säkerhet inom sjöfarten är höga och linfärjan i Hamburgsund är därför försedd med ett stödsystem som drivs med miljödiesel, i händelse av problem med eldriften. Efter två års prövotid kan rederiet konstatera att eldriften via kabel är stabil och pålitlig. Det nya systemet innebär ett stort lyft för miljön.

– Det är ett mycket glädjande resultat som visar att man kan åstadkomma mycket med tekniskt utveckling i kombination med mod att våga pröva nya vägar, säger Lars Nilsson, miljöchef på Trafikverket.

Bränsleförbrukningsfakta
Bränsleförbrukningen på Hamburgsundsleden har sjunkit drastiskt. Från en medelförbrukning per år av 38900 liter miljödiesel ner till cirka 4000 liter 2013 och cirka 2000 liter 2014.
Sedan 2012 (under två år) har 71800 liter diesel sparats in, vilket ger cirka 214 ton i koldioxidutsläpp. Detta har ersatts med 208 kilowattimmar el, vilket med Svensk elmix ger cirka 20 ton koldioxid. Totalt ger det en minskning med 90 procent. Jämför man energin som användes med diesel, så uppgår den till motsvarande 380 kilowattimmar.
Med andra ord besparingar på koldioxidutsläpp motsvarande 107 ton per år!

Färjerederiet går nu vidare med att konvertera fler lindrivna färjeleder. I december 2014 installerades tekniken på Malöleden och nu står bland annat Kornhallsleden, strax norr om Göteborg, på tur.

Hamburgsundsleden går mellan Hamburgsund och Hamburgö i Tanums kommun. Leden drivs av Trafikverkets färjerederi. Färjerederiet vill driva på miljöfokus inom sjöfartsbranschen genom att introducera åtgärder som bidrar till förbättrad miljö och ett långsiktigt hållbart och fossiloberoende samhälle.

Källa: Trafikverket Färjerederiet.