Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Butohdansaren Frauke intervjuas inför premiären av Emerge Moon

en internationellt framstående koreograf och dansare. Foto: Feministiskt Perspektiv.
Frauke (Caroline Lundblad ) är en internationellt framstående koreograf och dansare. Foto: Feministiskt Perspektiv.

Frida Sandström intervjuade den internationellt framstående koreograf och dansare Frauke inför premiären av hennes dansverk ”Emerge MOON” på Konstepidemin i Göteborg.

Frauke är en internationellt framstående koreograf och dansare inom den japanska efterkrigsgenren butoh – som utvecklades i en turbulent tid och bearbetar motsägelsefulla identiteter och tendenser. Bakom artistnamnet står Göteborgsfödda Caroline Lundblad. Frida Sandström intervjuade henne inför premiären av hennes dansverk ”Emerge MOON” på Konstepidemin i Göteborg idag 26 maj.

Emerge MOON är den första av tre verk, där olika aspekter av månen betraktas, och vars såväl tidsmässiga som sociala betingelser Frauke följer. Den första föreställningen utspelas i ett stort, fyrkantigt kar, där Frauke rör sig likt eller tillsammans med vattenytan, även den påverkad av månen.
Inspirerad av japansk estetik, berättar Lundblad om arkitektur som bygger in mörker och framhäver skuggor. Med verkets platsspecificitet till Konstepidemins pannrum i Göteborg – ett mörkt stenrum – är skuggorna centrala och med premiär en vecka innan fullmåne arbetar sig Lundblad liksom månen fram under skuggan.
I det tidigare verket Godai – how to be invisible arbetade Lundblad med fem element. Denna gång är vattnet det centrala, genom vilket fenomenen tomhet och uppkomst behandlas. Enligt japansk mytologi symboliserar vattnet, mizu, det formlösa, alltifrån kroppsvätskor till sociala skeenden eller känslor. Med mizu som en förlängning av dansen skapas nya former i den instabilitet som det flödande innebär, då det inre blir ett yttre eller då en belyst yta spricker upp och förflyttas.

Foto: Feministiskt Perspektiv.