Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Besparingar i busstrafiken kvarstår – Oppositionens förslag röstades ner

Igår genomförde trafiknämnden ett extrainkallat möte med anledning av de föreslagna besparingarna för busstrafiken, där 133 linjer i Stockolmsområdet berörs. S och MP har gett förslag på andra besparingar, som samtliga röstades ner, varpå föreslagna besparingar kvarstår.

Det var igår som trafiknämnden i Stockholms läns landsting genomförde ett extrainkallat möte med anledning av de föreslagna besparingarna för busstrafiken i Stockholmsregionen. De föreslagna besparingarna mötte hård kritik och S och MP kom den 23 september med ett alternativt besparingsförslag. Det alternativa besparingspaketet skulle innebära att frysa upphandlingen av en dieselbåtlinje mellan Ulvsunda och Södersjukhuset, införa ett nytt kodsystem för att stoppa fusket med SMS-biljetter i busstrafiken samt behålla befintliga spärrar istället för att köpa in nya.

– Vi kan inte låta dyra och ineffektiva investeringar som en dieselbåtslinje stå i vägen för det som är SL: s kärnverksamhet, att köra buss och kapacitetsstark spårtrafik. Jag hoppas att Moderaterna nu kan sluta att skylla ifrån sig och istället seriöst överväger vårt alternativ till finansiering. Ett alternativ som inte drabbar resenärerna i deras vardag och tillväxten, sa Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S), i ett pressmeddelande från Socialdemokraterna den 30 september.

Sverige radio rapporterar att omröstningen i Trafiknämnden under måndagen slutade 10-9 till Alliansens fördel. Därmed röstades oppositionens förslag ned och de föreslagna besparingarna kvarstår. Till Sveriges radio säger Kristoffer Tamsons (M), trafiknämndens ordförande, att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna skapade ett hål i budgeten på en halv miljard, när man gjorde upp om SL-taxan tidigare i år.

Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, har tidigare sagt till Järfällanytt att den föreslagna besparingen är helt oacceptabel och att minska turtätheten är helt fel väg att möta en växande region. Även Cecilia Löfgreen (M), oppositionsråd i Järfälla är mindre nöjd med att turtätheten minskas och har tidigare sagt till Järfällanytt att Stockholmsregionen behöver mer kollektivtrafik, inte mindre. Löfgreen menar likt Tamsons, att de nu föreslagna besparingarna är en konsekvens av att Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade nej till att höja priset på SL-kortet.

Lokaltidningen Mitt i skriver att budgeten ska tas den 13 oktober och att förändringarna kommer att träds i kraft från och med januari.

Källa: JärfällaNytt.