Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Black Friday slår alla tidigare rekord för e-handeln i Sverige. DIBS och Prisjakt har tagit fram statistik som visar hur stort intresset var i år.

DIBS omsättning i köp via e-handel:
Black Friday jämfört med 2014 visar en ökning på 62% i omsättning.
Black Friday jämfört med 2014 visar en ökning på 61% i antal transaktioner.

” Webbutikernas försäljning under Black Friday har ökat dramatiskt jämfört med förra året . Det är en fantastisk utveckling som troligen beror på att de flesta butikerna har satsat hårt på att ha riktigt bra erbjudanden och att marknadsföra sig. Många butiker fortsätter dessutom sina kampanjer under hela helgen. Förmodligen klickade många svenskar hem julklapparna på rea under fredagen.” Daniel Larsson, Vice VD, DIBS Payment Services

Prisjakts köpintresse via e-handel:

Black Friday jämfört med 2014 visar en ökning på 85% i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare.
Jämfört med en genomsnittlig fredag i november 2015 är ökningen 381%.

”Vi var förberedda på en trafikanstormning, men det vi sett överträffar alla förväntningar med råge. Black Friday blev riktigt stort redan förra året i Sverige, och både Prisjakt.nu och flera e-handlare rapporterade trafik- och orderrekord. Att vi då ser en sådan här ökning i år – det är helt galet!” Emil Hansson VD Prisjakt Sverige AB

Statistiken bekräftar e-handelns omfamning av Black Friday och en stor ökning i intresset för shoppingdagen från konsumenterna. Det går med andra ord att säga att detta blev året som Black Friday på nätet verkligen slog igenom hos Sveriges konsumenter.

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och är ledande i Norden. Vi var först med att nå en miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 140 miljarder kronor.

Prisjakt