Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ökad framkomlighet med förslag till nya parkeringsregler

Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad
Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad

Trafiknämnden i Stockholms stad föreslår att nya parkeringsregler införs som innebär att parkeringsavgifter och boendeparkering införs i närförorterna. I innerstaden förlängs avgiftstiden för parkering, enligt förslaget. Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser. Omskyltningen börjar i ytterstaden i slutet av 2016, efter att kommunfullmäktige tar beslut i juni 2016.

– Stockholm växer och det skapar många nya möjligheter men ställer också stora krav, bland annat på att ordna ett fungerande och hållbart trafiksystem. En genomtänkt parkeringsplan är därför en avgörande faktor för att klara dessa utmaningar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Förslaget till ny parkeringsplan bidrar till att uppfylla flera mål i stadens framkomlighetsstrategi, säger Daniel Helldén.

Nästa trafiknämnd i Stockholms stad den 10 december kommer att besluta om att skicka ut Trafikkontorets förslag till parkeringsplan på remiss och som sedan antas av kommunfullmäktige i juni 2016.

Avgiftsperioden föreslås bli utökad till klockan 7–19 på de platser som i dag har 9–17 och inom dagens röd biljett till 7–21 vardagar, 9–19 dag före sön- och helgdag och 9–19 sön- och helgdag. Därmed blir det lättare att hitta parkeringsplatser både på morgnar och kvällar i en stad där butiker och restauranger har allt längre öppettider.

För att förhindra att ytterstaden får samma trängselproblem som innerstaden föreslås avgiftsbelagd parkering och boendeparkering i flera ytterstadsområden.

Planens effekter förväntas leda till ökad framkomlighet, bättre tillgång till parkeringsplatser och att stadens mål om minskad biltrafik och att klara klimat- och miljömål understöds.

Detaljerade kartor över de olika zonerna i presentationsbilderna från dagens pressträff samt förslaget till ny parkeringsstrategi och plan för gatuparkering bifogas detta pressutskick och finns på vårt pressrum.
Förslaget till nya parkeringsavgifter

Innerstaden: Tiden för avgift utökas

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 1 100 kr/mån,

Ytterstaden (område 4):

Förslag till ny avgift: 10kr/tim.

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 500 kr/mån

Ytterstaden (område 5, aktiv zon):

Förslag till ny avgift: 5 kr/tim

Avgiften för boendeparkering föreslås bli 300 kr/mån

Nyttoparkering A: 22 000 kr/år

Nyttoparkering B: 17 000 kr/år

Förslagets ändringar i prel siffror
Införandet av nya parkeringsplanen kostar omkring 200 miljoner

Ökad årlig driftkostnad drygt 70 miljoner, till största delen fler parkeringsvakter

Ökad årlig intäkt med cirka 425 miljoner

Tid för genomförande uppemot två år

Omskyltning i ytterstaden börjar hösten 2016
Stockolmarna, bilen och parkeringen

Två av tre stockholmare äger inte en bil

Mindre än hälften av hushållen i flerfamiljshus har bil

Kvinnor och män gör ungefär lika många resor men kvinnor åker oftare kollektivt och promenerar mer, medan män kör bil i högre utsträckning

Gatuparkering står för 20–30 procent av parkeringsplatserna i Stockholm, resten finns på privat mark

Antal boendeparkeringsdispenser i dag: totalt 45 000 varav cirka 13 000 parkerar dagligen

Källa: Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad.