Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Bristerna hos caféer och restauranger ökar i västsverige

Sedan 20 år genomför Skatteverket sommarkontroller av caféer och restauranger i samverkan med andra myndigheter. En analys av årets första 340 kontroller i västra Sverige visar på fler brister än tidigare år.

– Vart tredje företag gjorde fel kring de saker som Skatteverket kontrollerar, säger Conny Svensson rikssamordnare på Skatteverket .

Bristerna rör i första hand personalliggare eller kassaregister.

– Det kan vara medarbetare som inte är införda i personalliggaren eller att man låter bli att slå in varor i kassan, säger Conny Svensson, som beklagar att bristerna har ökat. Konkurrensen snedvrids och det drabbar i slutändan de caféer och restauranger som sköter sig.

Så många som vart tredje företag hade misskött sig ur skattehänseende. Ökningen ligger på cirka tre procentenheter. Skatteverket kan komma att påföra sammanlagt 1,6 miljoner i kontrollavgifter.

Lagen om personalliggare kom 2007. Syftet med den är att förhindra svartjobb. Sedan 2010 finns också en lag om godkända kassaregister. Nytt för i år är att även utländska marknadsförsäljare måste ha kassaregister.

Bland serveringar med rättigheter att servera alkohol är bristerna färre än hos övriga aktörer. Skatteverket samarbetar i sommarkontrollerna med bland andra länsstyrelserna, arbetsmiljöverket, polisen, räddningstjänsten och kommunernas alkoholhandläggare.

Skatteverket utför under sommaren ett flertal kontroller av caféer, restauranger och tillfällig försäljning. Utöver kontrollavgifter för brister i personalliggare och kassaregister kan skatteutredningar startas.

Källa: Skatteverket