Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sista chansen för svensken i flygracing-VM

Daniel Ryfa hanterar starka G-krafter i luften. Foto: Red Bull Content Pool
Daniel Ryfa hanterar starka G-krafter i luften. Foto: Red Bull Content Pool

Årets säsong av flygracing-VM blir den sista för den extrema motorsporten. Det innebär även den sista chansen för erfarne piloten Daniel Ryfa att knipa den eftertraktade mästerskapstiteln. I helgen inleder han jakten på poäng i ryska Kazan. 

Den 15-16 juni gör Daniel Ryfa säsongens första deltävling när Red Bull Air Race World Championship gästar Kazan, en stad belägen där Volga möter Kazankafloden drygt 70 mil öster om Moskva. Här ska piloterna lågflyga runt en bana på tid, knappt 20 meter över marken, i hastigheter uppemot 400 km/h.

Red Bull Air Race World Championship är sanktionerat som officiellt flygracing-VM av internationella flygsportförbundet. Nyligen meddelade tävlingsorganisationen att årets säsong blir den sista som arrangeras.

– Det känns så klart grymt tråkigt att Red Bull Air Race läggs ned då jag inte hunnit tävla i Master Class, där jag hade kunnat visa min fulla potential. Samtidigt har jag fått träffa likasinnade racepiloter, vissa som nu är mina bästa vänner, säger Daniel Ryfa.

Daniel Ryfa är ensam svensk att ha kvalificerat sig till flygracing-VM. Sedan 2014 har han tävlat i utmanarserien Challenger Class, där han har radat upp pallplatser och hört till förhandsfavoriterna.

Efter att ha slutat tvåa i mästerskapet tre gånger (2014, 2016 och 2017) jagar han sin första titel. En förstaplats aldrig känts viktigare för svensken.

– Jag älskar flygning och racing. Alla race är lika viktiga för mig och jag kommer göra allt jag kan för att få så bra placering som möjligt. I slutändan finns det bara ett mål, att ta hem titeln. Jag är väldigt motiverad för 2019, säger Daniel Ryfa.

Detta är Red Bull Air Race och Challenger Class
Red Bull Air Race är den mest avancerade flygutmaningen i världen och räknas som världens snabbaste motorsport. Kombinationen av hög hastighet, låg höjd och extrem manövrering gör att bara världens mest exceptionella piloter får tävla. 

Formatet innebär att piloterna flyger en cirka 6 km lång bana på tid genom ett antal 25 meter höga portar, så kallade ”air gates” i tyg, som är fyllda med luft. Markörer på portarna visar om piloten måste passera horisontellt eller vertikalt. Snabbast tid på två varv i banan vinner.

Tävlingen består av två klasser: huvudklassen Master Class och supportserien Challenger Class. I den sistnämnda tävlar tolv lovande piloter från hela världen i identiska tävlingsplan, ensitsiga Edge 540 V2. I mästerskapet i år räknas poängen från de bästa deltävlingarna varje pilot har gjort under säsongen för att kröna en totalvinnare för säsongen.

Källa: Red Bull