John Bauer återförtrollar naturen

"Näcken och Ägirs döttrar" av Nils Blommér från 1850. Foto: Arnold Lundin. En borgruin i månsken.
“Näcken och Ägirs döttrar” av Nils Blommér från 1850. Foto: Arnold Lundin

Just nu kan man se fina stämningsfulla naturmotiv på Waldemars udde. Den heter “John Bauer och den magiska naturen” men det visas även tavlor av flera andra konstnärer, en del som man inte brukar förknippa med naturmotiv. Det är spännande att se dem i ett för dem udda sammanhang.

Fram till 24 januari har naturen återerövrat Waldemars udde. Fram till dess visar de nämligen utställningen “Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen”. Det är en utställning som definitivt är värd att gå och titta på, speciellt i vår avförtrollade tid. Här kan man se sagoaktiga motiv med troll och djupa skogar, och ingenting av det visas som någonting läskigt förutom med ett par undantag. Som “Bergtroll” av den norske konstnären Theodor Kittelsen från 1905. Den visar ett mardrömslikt troll. Samma konstnär har även gjort tavlan “Näcken” som visar sagoväsendet Näcken som monstret från Svarta lagunen. Annars är det naturromantik så att man längtar ut i skogen, till något naturreservat med djup urskog, som “Liten prinsessa i skogen”. Som titeln antyder så är det en liten prinsessa ensam i en stor mörk skog. Men hon visar ingen rädsla där hon skrider fram. John Bauers tre återkommande karaktärer var just den oskuldsfulla prinsessan, den modige prinsen och det dumsnälla trollet. Trollen framställs verkligen som snälla och inte sällan beskyddande.

John Bauer bodde i Björkenäs ett par mil från Gränna, i ett hus omgivet av stora skogar där han brukade ströva omkring och hämta inspiration. Där ligger idag Björkenäs herrgård och Björkenäs naturreservat. Men en tavla där trollet som visas inte är vänligt är tavlan “Oskulden och trollet”. Den visar en naken ung flicka stående förtvivlad framför ett stort elakt troll. Ska den föreställa ett sexuellt övergrepp? Det ser definitivt ut så.

"Oskulden och trollet", 1907-08, John Bauer. Foto: Arnold Lundin. Den visar en naken ung flicka stående förtvivlad framför ett stort elakt troll.
“Oskulden och trollet”, 1907-08, John Bauer. Foto: Arnold Lundin

John Bauer illustrerade “Tomtar och Troll” fram till 1915. Efter det tog Gustaf Tenggren över. Honom hade Millesgården en utställning om i vintras. Waldemars udde visar den här utställningen för att de vill sätta in John Bauer i en samtida nordisk kontext. Därför visas flera andra nordiska konstnärer upp, även konstnärer som annars inte är kända för att måla naturmotiv, som Carl Larsson och Edvard Munch. Men Carl Larssons skog i “Rödluvan och vargen i skogen” är inte alls så förtrollad som hos John Bauer, den är mycket ljusare och glättigare, som Carl Larssons övriga tavlor. Men Prins Eugen är med på utställningen med en spännande tavla med en djup granskog. Att Bruno Liljefors är med är väl ingen större överraskning, det vore snarare konstigt om han inte var med. Han är representerad med sin tavla “Uven djupt inne i skogen” från 1895. Det är en passande titel för den här utställningen. “Näcken och Ägirs döttrar” från 1850 målad av Nils Blommér är närmast gotisk med sin borgruin i månsken.

John Bauer dog 1918 i tragisk båtolycka på Vättern utanför Gränna tillsammans med hela sin familj. De var på väg till Stockholm för att flytta in i sitt nybyggda hus på Djursholm. När han dog var han endast 36 år gammal men han hann sätta outplånliga spår i den svenska konsthistorien.

Handsprit på en bädd av mossa och med några grangrenar. Foto: Arnold Lundin
Foto: Arnold Lundin

Vid entrén till första rummet står en flaska handsprit på en bädd av mossa omgiven av kottar och grankvistar. Det är verkligen det nya i det gamla.