En ”reservation för felskrivning” förekom i årets granskning i mer än var tredje annons, trots att en bilannons alltid blir en del av avtalet vid en bilaffär och reservationen därför helt saknar betydelse. Andelen annonser med reservationer har varit hög även i 2018 och 2019 års granskningar. Motorbranschens egen plattform Wayke ligger bättre till i år jämfört med Blocket och Bytbil.com, som är värst med hela 39 procent reservationer.
– Både bilhandlare och annonsplattformar får skärpa sig, annars menar vi att Konsumentverket måste agera, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Reservationerna innebär vissa risker, till exempel att säljaren inte har orkat göra någon närmare kontroll av bilen inför försäljningen, och att den i värsta fall inte överensstämmer med det som utlovas.
– Vi känner inte till någon annan bransch där företagen själva medger att innehållet i deras marknadsföring inte kan garanteras. Det borde rimligen strida mot marknadsföringslagen, menar Carl-Erik Stjernvall.
Att bilhandlare har reserverat sig kan även tyda på att de inte vill ta något reklamationsansvar om det visar sig att bilen saknar utrustning som säljaren har lovat att den ska, vilket även framkommit i en del ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
I ett ARN-fall utlovades en adaptiv farthållare, vilket efter köpet inte visade sig stämma. Företaget försökte skydda sig genom att hänvisa till reservationen i sin annons. Anmälaren beviljades trots detta att få köpet hävt eftersom den saknade utrustningen utgjorde ett väsentligt köprättsligt fel och inte gick att montera i efterhand.
Om utrustningen inte överensstämmer med vad som anges i avtalet ska bilhandlaren i första hand erbjuda sig att rätta till felet eller erbjuda omleverans. I det fall du som konsument inte kommer överens med bilhandlaren bör du anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.
– Ett gott råd är att välja bort oseriösa bilhandlare som reserverat sig i sina annonser, särskilt nu när allt fler köper bil på distans, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige har granskat bilhandlarnas annonser på de stora marknadsplatserna Blocket, Bytbil och Wayke. I år visar en undersökning av Blockets områdesindelning även att stora regionala skillnader förekommer.
På Gotland finns allra lägst andel reservationer för annonsinnehållet, endast 8 procent. Göteborg är sämst i klassen, där riskerar mer än varannan annons att innehålla felaktiga uppgifter.
Aktör
Bilannonser, handlare
Antal med reservation
Andel, procent
Blocket |
87 779 |
31 448 |
36 % |
Bytbil.com |
66 826 |
25 971 |
39 % |
Wayke |
42 510 |
10 184 |
24 % |
GENOMSNITT |
197 115 |
67 603 |
34 % |
Områdesindelning, Blocket |
Bilannonser, handlare |
Antal med reservation |
Andel, procent |
Gotland |
420 |
32 |
8 % |
Västerbotten |
1142 |
142 |
12 % |
Södermanland |
3080 |
511 |
17 % |
Kalmar |
2179 |
375 |
17 % |
Gävleborg |
1624 |
321 |
20 % |
Värmland |
2294 |
483 |
21 % |
Jämtland |
893 |
192 |
22 % |
Blekinge |
1192 |
285 |
24 % |
Norrbotten |
1220 |
336 |
28 % |
Älvsborg |
3723 |
1 103 |
30 % |
Dalarna |
2130 |
697 |
33 % |
Skåne |
12834 |
4 225 |
33 % |
Östergötland |
3944 |
1 299 |
33 % |
Västmanland |
2169 |
725 |
33 % |
Skaraborg |
2799 |
974 |
35 % |
Västernorrland |
1708 |
596 |
35 % |
Kronoberg |
2917 |
1 082 |
37 % |
Örebro |
3506 |
1 337 |
38 % |
Jönköping |
3366 |
1 285 |
38 % |
Uppsala |
3590 |
1 387 |
39 % |
Halland |
3747 |
1 505 |
40 % |
Stockholm |
19114 |
8 125 |
43 % |
Göteborg |
8201 |
4 480 |
55 % |
|