Stor ökning i lyssnandet under USA-valet

Ginna Lindberg och Sara Stenholm, Foto: Mattias Ahlm, Sveriges Radio
Ginna Lindberg och Sara Stenholm, Foto: Mattias Ahlm, Sveriges Radio

Lyssningen på Sveriges Radio ökade stort under USA-valet. Ökningen gäller både linjärt och on demand. USApodden har ökat sin lyssning markant under hösten och tar i veckan plats nummer två på Poddindex med en räckvidd på drygt 236 000*.

Under valveckan och valet var USApodden på plats i USA och publicerade nya avsnitt nio dagar i följd med de senaste händelserna och analyserna. Under hösten har podden klättrat från plats tio till plats två på Poddindex.

–Lyssnarresponsen den här veckan har varit enorm. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Ginna Lindberg, USA-kommentator på Sveriges Radio.

Lyssningen på P1 ökade mest

Under de två första dagarna av den amerikanska valrysaren 3 och 4 november lyssnade 4,3 (tisdag) respektive 4,7 (onsdag) miljoner personer på Sveriges Radio. Under onsdagen var publiken 320 000 eller 7% större än jämförbara dagar.

Som under alla större nyhetshändelser ökade lyssnandet mest på P1. Under tisdagen lyssnade 80 000 personer eller 6% fler, och under onsdagen lyssnade hela 1,8 miljoner personer (+280 000 eller 19%). Ökningarna är angivna utifrån den redan extremt höga lyssningen som P1 haft och har under 2020 sedan corona-pandemins inledning. Ökningen var störst bland personer under 50 år (+42% under onsdagen).**

Även den digitala lyssningen slog rekord

Onsdagen 4 november slog också rekord med nästan 370 000 användare som lyssnat på någon kanal, vilket gjorde att både P1 och P3 under onsdagen nådde sina högsta nivåer det här året.

När det gäller klipplyssningen och toppnyheter så slog lyssningen i topp under tisdagen 3 november med nära 400 000 klippstarter.

*Poddindex siffror v. 45 för räckvidd per vecka.  www.podindex.se

** Samtliga uppgifter ovan gäller gruppen 12-79 år där inte annat anges och kommer från Kantar-Sifo/ROA.

Källa: Sveriges Radio