Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Smidigt att välja tåg istället för flyg

MTRX använder sig av tågtypen X74 från Stadler Rail
MTRX:s tåg som är av modellen X74 från 2015 trafikerar sträckan Stockholm – Göteborg. Foto: Olav Holten

Ett sätt att välja miljövänliga alternativ sägs vara att ta tåget istället för att flyga. Men hur är det att resa med tåg idag egentligen? Aftonkuriren testade en av de operatörer som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Stockholm – MTRX. 

Det är mörkt och det blåser snålt utanför det parkerade tåget när jag väntar på att bli insläppt. Jag känner att det är betydligt skönare att vänta på en flygplats än detta. I alla fall på vintern. Men å andra sidan ligger stationen centralt och på gångavstånd från mitt hotell.

Något av det första som slår mig när jag äntligen blir insläppt på tåget är hur rent och snyggt det är. Allt känns väldigt fräscht helt enkelt. Alla sällskap är placerade i zig-zag-mönster och med två meters coronaavstånd. Vår servicemanager för kvällen, Eskil, kommer förbi och anvisar vänligt men bestämt hur vi skall placerat vårt bagage på ett säkert sätt.

Välstädat MTRX-tåg på väg från Göteborg till Stockholm
Rent och snyggt på tåget mellan Stockholm och Göteborg. Foto: Olav Holten

Vårt tåg startar och ljudlöst glider vi iväg från perrongen och Göteborgs centrum. Det är nu som jag inser att jag normalt hade stoppat i öronproppar mot det öronbedövande dånet av flygplansmotorer. Men det behövs inte här. Det är tyst och jag tänker att det kommer att gå utmärkt att jobba här, speciellt som det finns ett eluttag för min urladdade laptop. Bordet jag sitter vid är lite väl högt för att vara ett bra arbetsbord, men fungerar ok under resan upp till Stockholm.

När jag jobbat i någon timme känner jag att det nog skulle vara gott med en kopp kaffe, så jag rör mig iväg till vagn B för att stilla mitt koffeinbehov. Där möts jag åter igen av vår servicemanager som dagen till ära har fått täcka för snabbt sjukskrivna kollegor. Det är en kontantfri kiosk med rimliga priser, och med allt från sallad till kaffe och tilltugg.

Eskil hjälper till med allt från kaffe till kappsäckar på tåget upp till Stockholm.
Kvällens servicemanager, Eskil, skötte med ett leende på läpparna det mesta på tåget. Foto: Olav Holten

Efter att ha druckit upp mitt kaffe tar jag mig ytterligare en tur genom tåget och lägger märke till liten detalj – toaletten är lite väl liten för att vara praktisk. Den känns inte större än en flygplanstoalett. Reser man dessutom ensam och vill ta med sig väskan för att hålla koll på sina arbetsverktyg blir det trångt. Dock är det väldigt rent och fräscht.

Helt plötsligt smäller det till ordentligt och tåget kränger till. Sakta sänks hastigheten ner till ett stillastående. Många resenärer ser minst sagt förskräckta ut. Dock är Eskil snabb med att informera om vad som har inträffat. Det visar sig vara ett rådjur som hade sprungit upp på spåret och att det måste till en kort inspektion av eventuella skador på tåget innan vi kan åka vidare. Strax därefter blåses “faran över” eftersom tåget är oskatt. Åtta minuter försenade återupptar vi därför vår färd. Tack vare snabb information blir jag aldrig riktigt orolig och jag upplever det hela som lugnt och tryggt hela tiden.

Resan upp till Stockholms centralstation fortsätter sedan utan fler incidenter. Servicen på resan känns både personlig och professionell. Eftersom jag inte måste vänta på bagage vid ankomst och att jag har närmare hem från centralstationen jämfört med flygplatsen kommer jag hem i god tid innan läggdags. Så bortsett från den kalla väntan nere i Göteborg är jag väldigt nöjd med min tågresa med MTRX.

Betyg: